finnova
5 دقیقه

آیا استارتاپ من گزینه مناسبی برای یک شتابدهنده است؟

نوشته ای ازمحمدرضا شریفی
22 مرداد 1398

شتابدهنده‌ای را پیدا کنید که متناسب با شرایط و نیاز شما باشد و همان‌طور که تیم شما در حال توسعه هست به شما نیز اجازه این رشد را در قالب برنامه‌ای دقیق بدهد. شتابدهنده‌ای را انتخاب کنید که به دنبال استارتاپ‌هایی مانند شما می‌گردد و یک فرایند پذیرش دقیق دارد. بهترین شتابدهنده‌ها علاوه بر ارائه خدماتی از جمله فضای کار و اینترنت رایگان، شبکه‌ای از مربیان و منتورهای باتجربه دارند.

اما آیا تمامی استارتاپ‌ها گزینه مناسبی برای شتابدهنده‌ها هستند؟ الزاما نه. اگر شما کارآفرینی هستید که برای بار دوم در مسیر خلق یک کسب و کار گام برداشته‌اید و پیش از آن در شتابدهنده‌ای حضور داشته‌اید و یا اگر می‌خواهید فرهنگ شرکت خود را به تنهایی بسازید برای یک شتابدهنده گزینه مناسبی نیستید. برخی شتابدهنده‌ها از شرکت‌ها درصد معینی از سهام شرکت را درخواست می‌کنند. پس اگر به خدمات ویژه شتابدهنده‌ها نیازی ندارید و به تنهایی می‌توانید کار خود را پیش ببرید دیگر نیازی به حضور در این مراکز نخواهید داشت.

چگونه وارد یک شتابدهنده شویم؟

اکثر شتابدهنده‌ها دارای فرایند پذیرش هستند و استارتاپ‌ها می‌بایست برای پذیرش، درخواست خود را با تکمیل فرم آنلاین اعلام کنند. معیارهای مختلفی برای پذیرش وجود دارد، اما مهم‌ترین آن‌ها ارائه ایده و یک برنامه کاری حرفه‌ای است. برای انتخاب شتابدهنده مناسب با کسب و کار، به موارد زیر توجه داشته باشید:

1. شرایط خود را از نظر موقعیت مکانی بررسی کنید – بخاطر تعداد زیاد شتابدهنده‌های موجود، ممکن است بیشتر از یک انتخاب داشته باشید. با انجام یک جستجو می‌توانید لیستی از شتابدهنده‌های مناسب داشته باشید. همیشه وب‌سایت‌ شتابدهنده‌ها را بررسی کنید. از استارتاپ‌های موفق درباره مراکزی که به آن‌ها نیز کمک کرده‌اند، سوال بپرسید تا گزینه مناسب کسب و کار خود را بیابید.

2. بررسی معیارهای پذیرش – اغلب شتابدهنده‌ها معیارهایی را برای پذیرش استارتاپ‌ها تعریف کرده‌اند. بعضی از آن‌ها معیارهایشان عواملی مانند تعداد کارمندان، سرمایه موردنیاز، تجربه کارآفرینی، حوزه فعالیت، درآمد یا تناسب محصول می‌باشد. برخی دیگر نیز مواردی مانند تعهدات قراردادی از استارتاپ‌های پذیرفته شده است.

3. یک برنامه کاری آماده کنید – برنامه کاری ممکن است در فرایند پذیرش موردنیاز نباشد، اما زمانی که شتابدهنده مناسب را پیدا کردید برای معرفی کسب و کار به آنها بسیار مفید است. برنامه کاری‌ سه صفحه‌ای بسیار بهتر از یک نسخه ناتمام است. یک نمای کلی ساده از معرفی کسب و کار، اعضای تیم، ارزش پیشنهادی، مزیت رقابتی، بازار قابل توصیف، استراتژی بازار، تولید یا خدمات و یک پیش بینی دوازده ماهه می‌تواند به شما در متمایز کردن استارتاپ شما کمک کند.

4. آماده ارائه به تیم ارزیابی باشید – در اکثر موارد، شتابدهنده‌ها با مشاهده معیارهای اساسی در محتوای برنامه، شرکت‌ها را می‌پذیرند. برخی از شتابدهنده‌ها نیز به یک ویدئو که در آن مدل کار، دیدگاه و ماموریت کسب و کار توضیح داده شده، نیاز دارند. مرحله دوم معمولا ملاقات با یک تیم ارزیابی برای بحث درباره اهداف، برنامه‌ها و نقاط ضعف و قوت است. ممکن است این ملاقات به صورت یک پذیرش، مصاحبه و یا جلساتی برای رفع انتظارات شتابدهنده از کسب وکار باشد.

ارسال نظر