finnova
5 دقیقه

همه‌چیز درمورد شتابدهنده‌ی استارتاپ‌ها

نوشته ای ازمجتبی سرانجام پور
5 شهریور 1399

استارتاپها براي رشد بهتر نياز به حضور در دوره هاي شتابدهي دارند

زندگی استارتاپی می‌تواند تنهایی بسیاری با خود به همراه داشته باشد حتی با وجود تیمی متشکل از ده‌ها نفر از همکاران و دوستان، باز هم به سادگی می‌تواند در مسیر توسعه کسب و کار خود غرق در تنهایی شوید.خوشبختانه، سازمان‌ها و سرمایه‌گذاران در سراسر جهان برنامه‌های تشویقی تجاری را تشکیل داده‌اند تا با تنهایی مبارزه کنند و مشاوره، آموزش و حمایت کافی را فراهم آورند. یکی از این نوع برنامه‌ها، شتابدهنده‌های استارتاپ هستند.

مقاله‌ای که در وبسایت علمی «هاب‌اسپات» منتشر شده است، مفهوم شتابدهنده‌ها، زمان ورود یک کسب‌وکار استارتاپی به برنامه‌های شتابدهنده، انواع مناسب شتابدهنده‌ها برای هر استارتاپ و معیارهای پذیرفته شدن توسط شتابدهنده‌ها را بررسی کرده است تا استارتاپ‌های نوپایی که برای ارتقا کسب و کار خود به دنبال برنامه‌های شتابدهنده هستند، پاسخ پرسش‌های خود را دریابند.

در این مطلب آمده است:  البته شتابدهنده‌های استارتاپ ها برای هر کسی مناسب نیستند و می‌تواند بسیار رقابتی و خسته‌کننده نیز باشند. با این حال، این برنامه‌ها در نهایت می‌توانند یک کسب‌و‌کار را به شرکت‌های جهانی و انقلابی نظیر ایر‌ بی‌ان‌بی و دراپ‌باکس تبدیل کنند.

شتابدهنده‌ها برنامه‌‌های مشوقی دو تا سه‌ماهه هستند که استارتاپ‌های آماده فعالیت از آن‌ها برای شتاب به رشد کسب و کار خود استفاده می‌کنند. برای استفاده از این شتابدهنده‌ها باید وارد روند ثبت‌نام در آن شد و زمانی که نام استارتاپ در آن پذیرفته شود، آن‌ها می‌توانند در زمینه‌های آموزش، مشاوره، شبکه‌سازی و تامین مالی از استارتاپ‌ها حمایت کنند.

این رایج است که برخی از استارتاپ‌ها برای کنار گذاشتن دریافت بودجه از سرمایه‌گذاران، وارد شتابدهنده‌ها می‌شوند. برخی از این برنامه‌ها پیشنهاد تامین مالی را در برابر مالکیت بر بخشی از سهام آن استارتاپ می‌دهند. برخی دیگر از شتابدهنده‌ها نیز حمایت‌های مالی نامحدودی را به طور مجانی انجام می‌دهند.

در زمینه آماده‌سازی برای پذیرفته شدن توسط یک شتابدهنده، استارتاپ‌ها معمولا نیاز ندارند تا حتما سرمایه‌ای را از پیش در اختیار داشته باشند،شاید در اختیار داشتن مقداری پول برای توسعه یک محصول اولیه و تیم‌های مربوطه مورد نیاز باشد.

تعداد برنامه‌های شتابدهنده از عدد صفر در سال 2005 به بیش از 200 عدد در سال 2015 در ایالات‌متحده رسید و این رشد حتی در سال‌های اخیر نیز سرعت بیشتری گرفت. این روند خود موجب شده است تا استارتاپ‌های بیشتری به موفقیت برسند. در واقع تنها در ایالات‌متحده، این شتابدهنده‌ها حدود 20 میلیارد دلار را در بیش از پنج هزار استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

شتابدهنده‌های استارتاپ به سود همه طرف‌ها (سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها، مشتریان و اقتصاد) کار می‌کنند. البته آن‌ها تنها برنامه‌های توسعه موجود برای استارتاپ ها نیستند.

در حالی که شتابدهنده‌ها برای کسب و کارهای  راه‌اندازی شده به کار می‌آیند، برنامه‌های مرکز رشد (Incubator) نیز مختص آن دسته از کارآفرینانی هستند که برای تبدیل ایده‌ خود به یک کسب و کار جدی نیاز به حمایت دارند. در تئوری، شما باید ابتدا برای پذیرفته شدن در یک مرکز رشد درخواست دهید و سپس به دنبال شتابدهنده‌ها بروید.

اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا کسب‌و‌کار شما برای استفاده از یک شتابدهنده آماده است؟

برای پاسخ به این پرسش و اینکه کدام شتابدهنده برای کسب و کار شما مناسب خواهد بود شما باید این پرسش‌ها را از خود بپرسید:

آیا کسب و کار شما با سرعت کافی رشد می‌کند؟ اگر شرکت شما در حال جمع‌آوری مشتری با یک شتاب فوق‌العاده است، احتمالا شما آماده هستید تا برای بالا بردن کسب و کار خود به یک سطح جدید،  از شتابدهنده‌ها استفاده کنید.

آیا برای مشاوره تخصصی آمادگی دارید؟ باید این پرسش را مطرح کنید که می‌توانید چالش‌های خود را تسریح کنید. اگر پرسش‌های بدون پاسخ به سراغ شما آماده‌اند که تنها متخصصان می‌توانند به آن‌ها پاسخ دهند، زمان ورود به یک شتابدهنده رسیده است.

آیا حداقل محصول پذیرفتنی (MPV)  را در اختیار دارید؟ شتابدهنده‌ها تنها برای کسب و کارهایی هستند که توانسته باشند یک حداقل محصول پذیرفتنی قابل توجه تولید کرده باشند.

آیا شما دارای مشتریان و مشتری ثابت هستید؟

شتابدهنده‌ها به سود کسب‌و‌کارهایی هستند که می‌دانند چه محصولی را به چه کسی می‌فروشند و تمایل دارند تا تحقیقات گسترده‌ای را انجام دهند تا بتوانند تعداد مشتری ثابت را افزایش دهند.

آیا تمایل به جابجایی دارید؟

بسیاری از شتابدهنده نیاز دارند تا کسب و کار شما به مکان دیگری منتقل شود تا بتوانند از منابع و امتیازات خود بیشترین استفاده از انجام دهند.

آیا از پس هزینه‌های شتابدهنده‌ها بر می‌آیید؟

در حالی که برخی از این برنامه‌ها تا حدی حمایت مالی نیز انجام می‌دهند، الزاما هزینه‌های شما را برای به پایان رساندن برنامه نمی‌پردازند. ابتدا اطمینان حاصل کنید که شما و تیم تجاری شرکت می‌توانید هزینه چند ماه از این برنامه را بپردازید.

اما برای انتخاب شتابدهنده مناسب نیز باید به چند مورد توجه شود.

اعتبار اجتماعی: بررسی کنید که کدام استارتاپ‌ها پیش از شما در برنامه یک شتابدهنده شرکت کرده‌اند و چه میزان کمک مالی دریافت کردند؟ مطمئن شوید که این کسب و کار‌ها امروز نیز موفق باشند.

روابط و شبکه‌سازی: هر شتابدهنده می‌تواند چه جوامع و شبکه‌هایی را به شما پیشنهاد دهد؟ همچنین این شتابدهنده‌‌ها چه نوع از آموزش و مشاوره فنی را برای شما فراهم خواهند کرد؟

زمینه فعالیت: برخی از شتابدهنده با شرکت‌های فعال در حوزه فناوری بازار همکاری دارند در حالی که برخی دیگر در حوزه فناوری مالی تخصص دارند. دیگر شتابدهنده‌ها دز زمینه‌های امنیت سایبری، خرده‌فروشی غذا و یا ابر داده‌ها فعالیت دارند. به دنبال برنامه‌ای باشید که در زمینه محصول شما فعال است.

مکان: همانطور که پیش‌تر نیز ذکر شد، شتابدهنده‌های متعددی در سراسر جهان وجود دارند. شما نیز احتمالا باید با توجه به برنامه شتابدهنده خود تغییر مکان دهید. اگر نمی‌توانید از مکان کنونی کسب و کار خود دور شوید، دنبال برنامه‌هایی باشید که به شما نزدیک‌تر هستند.

اما پذیرفته شدن توسط شتابدهنده‌های معتبر و مشهوری نظیر Y Combinator بسیار دشوار است به طوری که این نوع از شتابدهنده‌ها تنها یک تا سه درصد از 6 هزار درخواست سالانه استارتاپ‌ها را می‌پذیرند. این دست از شتابدهنده در فرم‌های درخواستی که توسط استارتاپ‌ها ارائه می‌شوند به عوامل مهمی همچون قابلیت تطبیق پذیری با شرایط جدید، حداقل محصول پذیرفتنی، مشتریان واقعی، برتری یک کسب و کار در بازار رقابتی، تیم‌های قوی و شبکه‌سازی توجه ویژه‌ای دارند.

 

منبع: hubspot

ارسال نظر