finnova
5 دقیقه

فرصت‌ها و راهکاری «فضای کار اشتراکی» در ایام کرونا

نوشته ای ازمجتبی سرانجام پور
23 تیر 1399

چند هفته کافی بود تا نحوه کار، ارتباط و سپری کردن زندگی روزمره ما به طرز قابل‌توجهی دستخوش دگرگونی شود. شیوع ویروس کوید-19 در سراسر جهان موجب شده است تا شرکت‌ها نوع عملیات خود را تغییر و با شرایط تطبیق دهند و اینگونه تلاش کنند تا مانع از شیوع بیشتر پاندمی کرونا شوند و در واقع بتوانند از این بحران جان سالم به در ببرند.

دولت‌ها در چند کشور نظیر بلغارستان، ایتالیا، لوکزامبورگ و سوئیس به مردم خود دستور داده‌اند تا در منازل خود باقی بمانند و تنها برای کارهای ضروری خارج شوند و اینگونه جهان وادار شد تا بزرگترین تجربه دورکاری خود را در تاریخ داشته باشد.

به طور ویژه برای صنعت فضای کار اشتراکی، پاندمی کرونا به نوعی دشمن جدی برای مشاغل حضوری سنتی بدل شده است و موجب شده است تا بسیاری از مکان‌های مربوط به این کسب‌و‌کارها تعطیل شوند. برای عبور از این طوفان مبهم، مالکان کسب و‌کارهای بر پایه فضای کار اشتراکی تحت فشار هستند تا فعالیت خود را تجدید ارزیابی کنند و مدل‌های تجاری جدید و راهکارهای منعطفی را برای اعضای خود در سریعترین زمان ممکن ارائه دهند.

به طور کلی، استفاده از فضای کار اشتراکی کاهش چشمگیری را تجربه کرده است در حالی که همواره افراد بیشتری تشویق به ماندن در منازل خود می شوند. در مقایسه با همین زمان در سال 2019، فضای کار اشتراکی شاهد کاهش 51/10 درصدی بازدیدکنندگان و اعضای خود در مارس 2020 بوده است.

برای پاسخ به پرسش‌های مطرح شده در مورد آینده فضاهای کار اشتراکی در ایام کرونا و پس از آن، شرکت «کو ورکر» نظرسنجی را در این باره انجام داده است.

این نظرسنجی که در آن از بیش از 14 هزار فضای کار اشتراکی در 172 کشور جهان استفاده شده است بین 16 تا 18 مارس انجام شد. در واقع این امر نمایان شده است که برای عبور فضاهای کار اشتراکی از این بحران، تنها گزینه تبادل تجربیات و روش‌ها و توصیه‌ها بین فضاهای کار اشتراکی در سراسر جهان است.

نظرسنجی صورت گرفته نشان می‌دهد که بر خلاف پیش‌بینی‌ها، به دلیل شیوع کرونا و تمایل مردم به ماندن در منازل خود، 67/71 درصد از این فضاها اعلام کردند که شاهد کاهش چشمگیر تعداد افرادی بودند که از فضای کار اشتراکی آن‌ها پیش از پاندمی کرونا استفاده می‌کردند.

به‌علاوه بیش از 40 درصد از فضاهای کار اشتراکی اعلام کردند که شیوع کرونا موجب شده است تا تاثیر منفی بر عضویت و تمدید قراردادهای اعضا وارد شود. همچنین 67 درصد دیگر نیز تاکید کردند که از زمان آغاز کرونا، شاهد کاهش چشمگیر درخواست‌های جدید برای عضویت بوده‌اند.

در این نظرسنجی از این تعداد فضاهای کار اشتراکی پرسیده شد که مهم‌ترین پیامدهایی که شیوع ویروس کرونا برای کسب و کار آن‌ها درپی داشته است چه عواملی است که در پاسخ موارد زیر را اعلام کردند:

*لغو رویدادها (04/71 درصد).

*لغو جلسات و کنفرانس‌ها (99/65 درصد).

*لغو عضویت (68/34 درصد).

*تغییر رفتار اعضا (24/24 درصد).

*تعطیلی فضای کار اشتراکی (2/20 درصد).

*ابتلای اعضا به کرونا و دیگر بیماری‌ها (75/8 درصد).

علاوه بر این موارد، این فضاها شاهد آن بوده‌اند که اعضای آن‌ها تمایل داشتند تا در منازل خود کار کنند و از خدمات کاملا آنلاین برای انجام کارهای مختلف خود استفاده کنند.

برخی دیگر از این شرکت‌ها اعلام کردند که برخی از سرویس‌های خود نظیر Deskpass (قابلیت استفاده از فضاهای کار اشتراکی در شهرهای مختلف)، Liquidspace (سرویس آنلاین اجاره دفاتر کار) را به طور موقت برای دوره کنونی لغو کرده‌اند چراکه تعداد ثبت‌نام‌های جدید در این سرویس‌ها به طرز غیرقابل پیش بینی روبه کاهش بوده است.

اما در حالی که این مسائل و چالش‌ها برای فضاهای کار اشتراکی بسیار تهدید برانگیز هستند، اما هریک از این فضاها روشی منحصربه‌فرد را برای استفاده مثبت از پیامدهای شیوع کرونا بکار بسته‌اند.

در ادامه این نظرسنجی از بیش از 14 هزار فضای کار اشتراکی این پرسش مطرح شد که آیا کسب و کار خود را با شرایط کنونی تطبیق داده‌اند یا روشی جدید را برای پاسخ به کوید-19 عملی کرده‌اند؟ در ادامه برخی از پاسخ‌ها ذکر شده‌اند:

*تغییر دستورالعمل‌ها و سیاست‌های لغو سرویس‌ها برای اینکه اعضا بتوانند در زمان طولانی‌تری تصمیم به لغو سرویس خود بگیرند.

* کاهش قیمت عضویت جدید و اعمال تخفیف برای اعضای کنونی.

*عضویت برای دانشجویان تازه‌وارد به دانشگاه که در حال حرکت به سوی استفاده از کلاس‌های آنلاین هستند.

* برنامه‌های جدید مجازی و پیشنهادات مربوط به سرویس ایمیل مجازی که در آن نیاز به هیچگونه حضور فیزیکی نیست. 

*امکان استفاده از حق روزهایی بلااستفاده افراد در ماه‌های آتی برای اعضای پاره‌وقت یا به طور کلی توقف عضویت این افراد تا زمان مناسب در آینده.

* امکان اجاره اتاق‌های کنفرانس توسط یک فرد برای انجام تماس‌های تصویری.

*همکاری با کسب‌وکارهای محلی برای کمک به اعضا و خانواده آن‌ها نظیر ارائه خدمات اضافه توسط شرکت‌های تحویل غذا.

*تغییر استراتژی‌های بازار برای تمرکز بر اجاره عضویت‌های خصوصی.

این مدل‌های جدید تجاری در واقع نشان‌دهنده میزان بالای تطبیق‌پذیری صنعت فضای کار اشتراکی است که در ماهیت خود متعهد است تا بتواند راهکارهای منعطفی را در مورد مسائل فوری و ضروری ارائه دهد. با این حال بسیاری از فضاهای کار اشتراکی نیز تصمیم گرفته‌اند تا فعلا در این شرایط کسب‌وکار خود را تعطیل کنند و نسبت به فرصت‌های تجاری که می‌توانند از پس این بحران جهانی ظاهر شوند، امیدوار هستند.

در بخش دیگر این نظرسنجی و در گفت و گو با برخی از فضاهای کار اشتراکی این پرسش بیان شد که آیا پیش بینی می‌کنند که از پس بحران کنونی، پیامدهای مثبت بلندمدتی نیز برای آن‌ها ایجاد شود:

فضای کار اشتراکی CoworkCascais از کشور پرتغال در پاسخ به این پرسش می‌گوید:« شرایط جدید و قرنطینه مردم در منازل خود و دورکاری می‌تواند چشم افراد به روی این واقعیت باز کند که باید به دنبال روش‌های خلاقانه‌تری برای اشتغال باشند.به‌علاوه استفاده از فضاهای کار اشتراکی گزینه ارزان‌تری است. پس از پایان این بیماری، رونق اقتصادی بازمی‌گردد و افراد این فضاها را برای کار مناسب می‌بینند و همزمان می‌توانند در نزدیکی منازل خود کار کنند.»

فضای کار اشتراکی Founders Cube  هند:« شرکت‌ها اکنون به فکر آن هستند تا از نیروی انسانی خود تمرکز زدایی کنند، بهره‌‌وری خود را افزایش دهند و هزینه‌ها را نیز کاهش دهند. انتخاب کار در یک دفتر اشتراکی می‌تواند یک فرصت جدید برای شرکت‌‌ها باشد.»

فضای کار اشتراکی What Cheer Writers Club ایالات‌متحده:« اعضای ما اغلب نویسندگان، روزنامه‌نگاران و سازندگان پادکست هستند که اغلب تنها کار می‌کنند و از فضای کار اشتراکی ما برای خروج از تنهایی دفاتر خصوصی در منازل استفاده می‌کنند. سرویس جدید تصویری ما برای این مدت به آن‌ها کمک می‌کند و حتی پس از ایام کرونا نیز ارزشمند خواهد ماند. این امکان عضویت موجب می‌شود تا حتی در زمان‌هایی که افراد نتوانند به دلیل مشغله کاری در فضای کار ما حاضر شوند، از آن استفاده کنند.»

فضای کار اشتراکی La Station  کانادا:« اکنون که شرکت‌ها به این مهم پی برده‌اند که کارکنان آن‌ها می‌توانند در خارج از دفاتر شرکت‌ها کار کنند و به طرز مناسبی این کار را انجام دهند، کرونا نیز شاید در نهایت پیامدهای مثبتی برای ما داشته باشد. تنها دلیلی که اکنون برای حضور در یک مکان کاری باقی مانده است، حضور در جامعه است. شاید در آینده شرکت‌ها تصمیم بگیرند که سرمایه‌گذار ی محدودتری را در زمینه راه‌اندازی دفاتر و شعب مختلف انجام دهند و تمرکز خود را در تمرکز فضا و محیط کاری کارکنان خود قرار دهند.»

منبع: coworker

ارسال نظر