شتابدهی به تنوع نژادی در صنعت فینتک
رویای فینتک، دسترسی عموم مردم به ابزارهای سرمایهگذاری است؛ اما کمبود تنوع نژادی کارکنان، یک مشکل بزرگ برای این صنعت محسوب میشود. گام نخست در راستای دستیابی کامل به این پتانسیل، ایجاد جنبشی برای متنوعسازی سراسری در صنعت فینتک است. ممکن است شما نیز به این موضوع فکر کرده باشید که سیستمها چگونه در جامعه و محل کار ما، عمل میکنند.
آنتونی فرانکلین، معاون بخش فروش استارتآپ «پورتفورمر» (یک استارت آپ آمریکایی واقع در بوستون است که از نرمافرارها و ماشینها، برای ارائه مشاورههای مالی استفاده میکند) در مطلبی از تجربههای این شرکت در زمینه متنوعسازی کارکنانش مینویسد: واقعیت این است که اقلیتها در جامعه آمریکا، بیشترین میزان از صدمات مربوط به ویروس کوید-19 را متحمل شدهاند؛ با اینکه این ویروس همه ما را غافلگیر کرده است. به فاصله اندکی، مرگ جورج فلوید سیاهپوست به دست پلیس رخ داد تا خشم عمومی در سراسر ایالاتمتحده فراگیر شود. برندهای تجاری شناختهشده نیز سعی کردند تا با انتشار بیانیههایی، از این فرصت به سود خود استفاده کنند. برای نمونه، زمانی که شرکت آدیداس در بیانیهای، قتل جورج فلوید و تداوم نژادپرستی را محکوم کرد، روزنامه نیویورکتایمز در گزارشی عنوان کرد که کارکنان آدیداس، اغلب در محل کار خود احساس انزوا میکنند. علاوه بر این، تنها سه نفر از 340 مدیر ارشد آدیداس، سیاهپوست هستند. بیانیههایی نظیر این نشان دادند که افراد، دیگر توجهی به انتشار انبوهی از بیانیهها در تکریم تنوع نژادی ندارند. آنها خواستار انجام اقدامات معنادار و ملموس هستند.
اگر قصد داشته باشید تا به شرکت یا صنعت خود کمک کنید تا تنوع (نژادی و فردی) آن افزایش یابد و فراگیرتر از گذشته شود، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ چگونه قادر خواهید بود تا یک تغییر عمده را داخل یک سازمان کلید بزنید؟ در این مطلب، یک برنامه چهار مرحلهای را ارائه میدهیم تا به شما در راستای ایجاد جنبش متنوعسازی در سازمان خود و یا حتی کل صنعتی که در آن فعال هستید، کمک کنیم.
چشمانداز فعلی را ترسیم کنید
پیش از اینکه قدم در این مسیر بگذارید، مهم است که وضعیت تنوع در شرکت خود یا فراتر از آن، صنعت میزبان را شناسایی کنید. برخی اوقات ممکن است ثبت آمار دقیق این امر، دشوار باشد اما اگر سری به موتورهای جستجوگر گوگل بزنید، کار برای شما سادهتر خواهد شد. برای نمونه، اگر بخواهید تنوع کارکنان حوزه فینتک را پیدا کنید، تقریبا غیرممکن است. بسیاری از شرکتها، اطلاعات مربوط به تنوع نژادی کارکنان خود را منتشر نمیکنند. شما میتوانید برای نزدیک شدن به هدف خود، از وبسایت وزارت کار آمریکا، مقاله و تحقیقات مربوط به صنعت خود استفاده کنید.
زمانی که اطلاعات مربوطه را پیدا کردید، میتوانید آن را با وعده سازمان خود پیوند بزنید. برای نمونه، فینتک همواره با هدف گسترش دسترسی افراد با درآمد پایین یا رنگینپوستها فعالیت کرده است؛ اما شرکتی که خود نتوانسته است گروهی از افراد با نژادهای متنوع را در یک گروه کاری، دور یکدیگر جمع و تامین کند، قطعا نمیتواند به این جوامع در اقلیت نیز خدماتی ارائه دهد.
به دنبال متحدان جدید باشید و مشکل اصلی را درک کنید
دشوارترین مرحله ایجاد تنوع درون سازمانی، این است که دیگران با اقدامات شما چگونه برخورد خواهند کرد؛ بنابراین لازم است تا بهدنبال متحدانی باشید که بتوانند از شما حمایت کنند. علاوه بر این، آنها میتوانند به شما کمک کنند تا مشکلات عمیقتر را شناسایی کنید.
متحدان داخلی
برای اینکه بتوانید در این مسیر قدم های محکمی بردارید، ابتدا لازم است تا متحدان درون سازمانی را برای خود دست و پا کنید؛ از این رو، بهترین روش آن است که ایدههای خود را در مورد تنوع نژادی، البته با حفظ میانهروی، بیان کنید. حرفهایترین کارشناسان تولید محتوا، بر این امر واقف هستند که میتوان با به دست آوردن رضایت مشتریان، پایگاهی را بین آنها ایجاد کرد و سپس شما میتوانید از این پایگاه برای ترویج جهانبینی خود استفاده کنید. سعی کنید که به جز افرادی که مثل شما فکر میکنند، منافع این اقدامات را برای دیگر مدیران نیز بیان کنید.
متحدان خارجی
اگر به دنبال ایجاد جرقه تنوع نژادی در سطح گستردهتری هستید، باید حمایت متحدان خارج از سازمان خود را نیز به همراه داشته باشید. یکی از آثار مهم اتفاقات نژادپرستانه سال 2020 در ایالاتمتحده، افزایش فشارهای عمومی بر سازمانها در زمینه کارکنان رنگین پوست بوده است. برخی از کمپینهای ایجادشده در فضای مجازی، موجب شدند تا بیش از 200 شرکت، اطلاعات مربوط به تنوع نژادی کارکنان خود را منتشر کنند. بسیاری از این شرکتها، رقبای سرسخت یکدیگر هستند. زمانی که بتوانید در میان رقبای یک صنعت، متحدانی را جذب کنید، میتوانید فشار نیرومندی را بر صنعت مد نظر وارد کنید تا به سوی متنوعسازی کارکنانش حرکت کند. این متحدان میتوانند به شما در زمینه شناخت مشکلات اساسی و جنبههای مخفی آنها، کمک کنند.
توسعه استراتژی
پس از انجام این مراحل، شما باید با متحدان خود همکاری کنید تا بتوانید دلایل خود را برای تخصیص منابع به یک برنامه، به طور محکمی بیان کنید. به یاد داشته باشید که همه، اهمیت تنوع را درک نمیکنند. ساختار سازمانی موجب میشود تا فردی که مسئول واقعی تغییرات در راستای تنوع کارکنان است، مشخص نباشد. به طور معمول این وظیف برعهده مسئول منابع انسانی قرار میگیرد که البته تغییراتی که به این شکل ایجاد میشوند را نمیتوان چندان قابل توجه دانست. نکته این است که هر میزان قدرت توجیه و منطقی که شما در استدلال خود قرار میدهید، قویتری باشد، افراد بیشتری قانع خواهند شد تا با شما در این مسیر همکاری کنند. اگر به دلایلی مثل افزایش ماندگاری کارکنان، توانایی بهتر برای حل مشکلات یا ارتقای وجهه عمومی شرکت اشاره کنید، شانس همکاری دیگران با شما نیز افزایش خواهد یافت.
با اینکه سیاهپوستان، 6/14 درصد از کل جمعیت ایالاتمتحده را تشکیل میدهند، تنها 6/1 درصد از آنان برنامهریزان مالی معتبری هستند.
تنها یک درصد از بنیانگذاران استارت آپهایی که توانستهاند تا «سرمایهگذاری خطرپذیر» جذب کنند، سیاهپوست بودهاند.
بهعلاوه، کمتر از یک درصد از مدیران ارشد والاستریت، سیاهپوست هستند.
البته نمیتوان تمامی این مشکلات را به سادگی حل کرد، اما رویای ما باید رسیدن به این نقطه باشد. یکی از روشهایی که قصد انجام آن را داریم این است که منابع خود نظیر نرمافزارهای مدیریت پورتفوی را به برنامهریزان و مشاوران مالی سیاهپوست، ارائه دهیم. به این صورت شرکتهای مالی مستقل میتوانند مشاوران مالی سیاهپوست موفق را با نرخ و شتاب بالاتری به استخدام خود درآورند و این موضوع میتواند به الگویی برای دیگر بخشهای صنعت مالی تبدیل شود.
پیادهسازی و ارائه نتایج
پس از انجام اقدامات یاد شده، نتایج اولیه مثبتی به دست ما رسیده است. پیگیری این گامها میتواند به شما در طراحی و پیادهسازی یک برنامه موفق برای تنوع کارکنان کمک کند. ما نسبت به حمایتی که تاکنون از مشاوران مالی سیاهپوست انجام دادهایم، هیجان بالایی داریم. مهمترین بخش این برنامه آن است که همواره، ایدههای خود را در این زمینه، با دیگران در میان بگذارید. زمانی که ایدههای خود را مطرح میکنید، میتوانید بازخوردهای مختلفی را دریافت کنید و اینبار، با نگاه و ایدههای جدیدتری، به دنبال راهحل باشید..
در پایان باید تاکید کرد که اگرچه بازخوردهای اولیه، مثبت بوده است اما همچنان راه درازی در پیش داریم.
منبع : builtin.com