finnova
5 دقیقه

ترندهای جهانی فینتک در سال 2020

نوشته ای ازمجتبی سرانجام پور
28 مهر 1399

صنعت حمل و‌ نقل و سفر با تولد شرکت‌هایی نظیر ایر بی‌ان‌بی و اوبر دستخوش تحولات انقلابی شدند و اما عرصه مالی نیز در نوبت بعدی قرار دارد که انتظار می‌رود به‌طور کامل به یک صنعت دیجیتال، باز، شفاف و فضای تحت کنترل کاربر بدل شود.

در این‌ مقاله، ۶ روندی که در سال ۲۰۲۰ بیشترین میزان تاثیر را بر تمامی جوانب صنعت فینتک داشته‌اند، بررسی می‌شوند.‌

۱-همکاری نزدیک بانک‌ها و استارتاپ های فینتک:

دنیس لئون هارد، رئیس بخش استراتژی و توسعه کسب و کار شرکت پی پل:« هیچ کس نمی‌تواند این کار را به‌سادگی انجام دهد.»

بانک‌های آنلاین نوین و فینتک های جوان استارتاپی درک می‌کنند که تنها راه رقابت با بانک‌های سنتی از طریق فراهم ساختن شرایطی شفاف و واضح برای همکاری همراه با توانایی انتخاب ویژگی‌های مورد نظر آنهاست.

در نتیجه، بانک‌های سنتی به دلیل مواجهه با ورود حجم بالایی از مشتریان، احساس می‌کنند که نیاز به همکاری‌های غیر معمولی با شرکت‌های مالی غیربانکی ‌دارند. ‌این دست از همکاری‌ها برای هر دو طرف سودآور است. بانک‌های جا افتاده می‌توانند نوآوری‌های فنی را از سوی استارتاپ ها تامین کنند که این امر به آنها کمک می‌کند تا محصولات را با محور مشتری مداری بیشتری توسعه دهند و تجربه بهتری را برای کاربران فراهم کنند. استارتاپ ها نیز از سوی بازیگران بزرگ مالی برای افزایش مقیاس فعالیت‌های خود حمایت لازم را کسب می‌کنند.‌

نمونه‌هایی از‌ همکاری‌های ثمریخش بین بانک‌های نام‌آشنا و استارتاپ های فین تک: رویال بانک اسکاتلند با استارتاپ free agent شراکتی را آغاز کرده است تا بتواند دسترسی مشتریان بانکی کسب و کارهای کوچک را به نرم‌افزار پردازش ابری آنلاین را فراهم کند.

در سال 2018، شرکت ویزا کمک به استارتاپ های فینتک اروپایی را آغاز کرد و برای آنها دسترسی سریع به شبکه و 100 میلیون دلار سرمایه‌گذاری را فراهم آورد.

همچنین در این سال، بانک آمریکایی CBW با استارتاپ تازه تاسیس Moven، همکاری را آغاز کرد تا از برنامه این شرکت بعنوان برنامه کابری موبایل این بانک استفاده شود، چراکه بانک cbw هنوز برنامه کاربری مختص به خود را توسعه نداده بود.

این شراکت ها که در چند سال اخیر کلید خورده اند در سال 2020 شکوفا خواهند شد. بر اساس تحقیقات شرکت fixentra، 80  درصد از مدیران بانک‌ها بر این امر واقف هستند که دیجیتالی شدن بدون همکاری با شرکا امکان پذیر نبوده است.

2- استفاده از ابرداده و هوش مصنوعی برای خدمات شخصی‌سازی شده

برای سال‌های متمادی بازاریاب‌ها در مورد منافع خدمات شخصی‌سازی شده در راستای جذب و حفظ مشتریان صحبت می‌کردند. ابرداده با ترکیب هوش مصنوعی به سازمان‌های مالی این اجازه را می‌دهد تا حجم‌های بالایی از داده‌ها را جمع‌آوری، گزارش و تحلیل کنند تا به نگاه درستی نسبت به مشتریان و نیازهای آنها دست یابند.

استارت آپ‌های مدرن فینتک نسبت به قدرت استفاده از خدمات شخصی‌سازی شده آگاه هستند و از آن استفاده می‌کنند. بانک‌ها نیز در تلاش هستند تا از قافله عقب نمانند. آنها به طور فعالی در حال بکارگیری ابرداده و هوش مصنوعی نه تنها برای رسیدن به درک درست از مشتریان بلکه برای ایجاد روبات‌های گفت و گو با هوش مصنوعی و دستیار شخصی هستند تا کارآیی آئین نامه‌ها، مدیریت ریسک و پیش‌بینی رفتار مشتریان را تنظیم و تقویت کنند. علاوه بر این، بانک‌ها در حال استفاده از فناوری هوش مصنوعی در جهت کاهش هزینه های عملیاتی هستند. تخمین زده شده است که هوش مصنوعی می‌تواند هزینه‌های عملیاتی بانک‌ها را تا سال 2030، حدود 22 درصد کاهش دهد که این به معنای صرفه‌جویی یک تریلیون دلاری است.

بسیاری از بانک‌های سنتی و نام‌آشنایی نظیر رویال بانک اسکاتلند، جی پی مورگان، ولز فارگو، بانک آمریکا و امریکن اکسپرس هم اکنون نیز استفاده از روبات‌های گفت و گو با هوش مصنوعی و امکان دستیار شخصی را آغاز کرده‌اند تا به حل مشکلات مشتریان کمک کنند.

3-تولید محصول بر آمده از تحقیقات

نیکولای استرونسکی، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت Revolut می‌گوید:« شخصی‌سازی همراه با توسعه نرم‌افزارهای داده محور مشتریان را قادر می‌سازد تا تمامی نیازهای خود را پاسخ دهند، آنها قدرتی در اختیار دارند تا خود تصمیم‌گیری کنند. ما به طور وسیعی در ظرفیت‌های مربوط به علم داده و استعدادهای مهندسی برای خودکار‌سازی، تسهیل و افزایش دقت و کیفیت این تصمیمات سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.»

همانطور که اشاره شد، استارتاپ های فینتک برتری قابل ملاحظه‌ای در برابر بانک‌های سنتی دارند. آنها می‌توانند تنها ویژگی‌های پر طرفدار را توسعه دهند و به مشتریان اجازه دهند تا تنها برای عملکردهایی که به آنها نیاز مبرم دارند، پرداخت انجام دهند.

Barclays یکی از نمونه‌های یک بانک سنتی است که در تلاشی موفقیت آمیز برای شخصی‌سازی تجربه مشتری حرکت می‌کند و قصد دارد در این راه ویژگی‌های جدیدی را که بر اساس تحقیقات عمیقی آماده شده‌اند، در اختیار مشتریان قرار دهد.

برای نمونه، این شرکت نرم‌افزار خود را به ویژگی جدیدی تجهیز کرده است که به کاربر این امکان را می‌دهد تا لوگوی شرکت‌هایی را که اخیرا با آنها پرداختی انجام داده است، مشاهده کند. در نتیجه، مشتریان راهی سریع‌تر و موثرتر را برای مجسم کردن هزینه‌های خود دارند. تحلیل‌ها نشان می‌دهند که کاربران از این ویژگی استقبال کرده‌اند و خواستار حفظ آن در این نرم‌افزار هستند.

هر نسخه به روز شده از این برنامه نیز تنها با ویژگی ‌های جدید محدودی منتشر می‌شود و این به کاربران فرصت لازم را می‌دهد تا به عملکردهای جدید در زمان دلخواه خود عادت کنند.

4-پرداخت همراه آسان

به اندازه‌ای که دستگاه‌های عابر بانک در دهه‌های اخیر صنعت مالی را با تحول عظیم مواجه ساختند، امروزه پرداخت‌های همراه نیز در حال انقلاب در این صنعت هستند. مشتریان امروزی وابستگی بسیار کمتری به پول نقد دارند. آنها پرداخت‌های دیجیتال را ترجیح می‌دهند و خواستار آن هستند تا این پرداخت‌ها ایمن، سریع، غیر قابل مشاهده و مجانی باشند.

در زمانی نه چندان دور، بانک‌های سنتی باید تمامی تراکنش‌های آنلاین را از طریق اس ام اس یا تماس تلفنی تایید می‌کردند. امروز، کنترل دسترسی با ویژگی‌های زیستی مثل اثرانگشت و تشخیص چهره به بانک‌ها این اجازه را می‌دهد تا زمان تراکنش‌ها را محدودتر کنند، امنیت را ارتقا و هزینه‌ها را کاهش دهند.

این سادگی تراکنش به افراد اجازه می‌دهد تا به این فناوری‌های جدید اعتماد کنند. گزارش پرداخت‌های جهانی در نوامبر 2018 نشان می‌دهد که بیشترین روش مورد استفاده پرداخت میان خریداران آنلاین در سطح جهان طی سال 2018، کیف پول الکترونیک بوده است. بیش از 36 درصد از خریداران آنلاین از این روش استفاده کرده‌اند.

این امر که خرده فروشی آنلاین هر سال در مسیر رشد و رونق قرار دارد نشان می‌دهد که صنعت پرداخت‌های همراه در سال 2020 با انفجار سرمایه‌گذاری ها مواجه خواهد شد.

 

 

5-امنیت سایبری و تشدید مقررات فینتک

به رغم محبوبیت این ابزارها، کیف‌های پول الکترونیک، کنترل دسترسی زیستی و حتی فناوری رمز عبور یکبار مصرف نمی‌توانند امنیت 100 درصدی را تضمین کنند. رشد تعداد رخنه‌های اطلاعاتی، حملات سایبری و کلاه‌برداری های مالی دولت‌ها را وادار ساخته است تا مقررات در زمینه فینتک را تشدید کنند تا بتوانند از مشتریان و سازمان‌ها محافظت کنند.

دیگر جنبه امنیت سایبری که قرار است در سال 2020 توجه بیشتری را به خود جلب کنند استفاده از بلاک‌چین ها است. از سال 2017، استارت آپ‌های فینتک که در حال کار بر فناوری‌های بلاک‌چین هستند توانسته‌اند تا سرمایه‌گذاری های خطرپذیر را به ارزش 4/1 میلیارد دلار جذب کنند. فناوری بلاک‌چین می‌تواند تا سال 2022، به صرفه جویی 15 تا 20 میلیارد دلاری در هزینه‌های بانک‌ها کمک کنند. یکی از موانع اصلی که از بکارگیری فناوری بلاک‌چین توسط بخش عمده صنعت مالی ممانعت می‌کند، نبود مقررات یکپارچه و سخت در این باره است. انتظار می‌رود که سازمان‌های مربوط به فناوری بلاک‌چین در سال 2020 تغییراتی را در روش خود اعمال کنند.

6- بکارگیری فناوری اتوماسیون پردازش روباتیک

اتوماسیون پردازش روباتیک فناوری است که در آن از فردی تقلید می‌کند و با یک برنامه کار می‌کند و اقدامات تکراری و مشخصی را انجام می‌دهد. این روبات‌ها معمولا ساده هستند چراکه آنها تنها باید کارهای مشخص و تکراری را با انتظارات محدود انجام دهند.

سازمان‌های مالی از فناوری اتوماسیون پردازش روباتیک برای تایید هویت کاربران، انجام بررسی‌های ایمنی، تحلیل داده، ایجاد گزارش و تضمین پایبندی نرم افزار به مقررات استفاده می‌کنند.

 

منبع : rubygarage.org

ارسال نظر