finnova
5 دقیقه

استارتاپ چیست و چه تفاوتی با شرکت دارد؟

نوشته ای ازمحمدرضا شریفی
23 دی 1397

بسیاری از افراد این پرسش را دارند که استارتاپ چیست؟ به طور کل واژه استارتاپ آنقدر در ایران تبدیل به یک واژه با کلاس و خاص شده است که اغلب برخی از کمپانی های بزرگ را مشاهده می کنیم که این لغت را به خود نسبت می دهند و این موضوع باعث می شود معنای واقعی این کلمه برای ما چیزی جز یک علامت سوال نباشد. استارتاپ یک واژه قدیمی و جا افتاده در اکوسیستم هایی مانند سیلیکون ولی و یک واژه تقریبا جدید در اکوسیستم کارآفرینی ایران می باشد.

در بسیاری از محافل دانشجویی می شنویم که حرف هایی درباره این واژه گفته می شود و عده ای جوان قصد دارند استارتاپ راه بیاندازند و از این طریق کارآفرینی کنند. اما معنا و مفهوم واقعی این واژه چیست؟

استارتاپ چیست؟

در ادامه تعریف استارتاپ را از دید فعالان این حوزه خواهید دید :

اریک ریس:
استارت آپ نهادی است انسانی که برای خلق محصول یا خدمتی جدید در شرایط عدم قطعیت زیاد ساخته شده است.

دیو مک کلور:
استارت آپ شرکتی است که درباره موارد زیر سردرگم است:
۱. محصولش چیست
۲. مشتریان آن چه کسانی هستند
۳. چگونه می تواند درآمدزایی کند
اگر یک استارتاپ پاسخ سه پرسش بالا را بیابد از استارتاپ بودن فاصله می گیرد و به کسب و کاری واقعی (کمپانی) تبدیل می‌شود.

استیو بلنک:
استارتاپ سازمانی موقتی است که در جستجوی یک مدل کسب و کار گسترش‌پذیر و تکرارپذیر است.

پاول گراهام:
استارت آپ شرکتی است که ساخته شده تا به سرعت رشد کند. تازه نفس بودن هیچ شرکتی را به یک استارتاپ تبدیل نمی‌کند.
برای استارت آپ بودن ، الزامی برای کار در زمینه فناوری ، یا جذب سرمایه و یا خریده شدن وجود ندارد.
تنها نکته مهم رشد است. هرچیز دیگری که به استارتاپ ها نسبت می‌دهیم از رشد می‌آید.

پیتر تیل:
استارتاپ بزرگترین گروه از انسان ها می باشد که میتوانید آنها را برای ساخت آینده ای متفاوت متقاعد کنید.

پس تعریف استارتاپ مانند موارد زیر نیست و تمامی این موارد غلط هستند :
1. اپلیکیشن موبایل
2. 3 نفر جوان بی تجربه به همراه یک ایده
3. فروشگاه اینترنتی و هر چیزی که قبلا پیاده سازی و آزمایش شده است.
4. احداث یک شرکت که مشابه آن از قدیم وجود داشته و دارد.

ارسال نظر