در سیداستارز ۲۰۱۷ چه گذشت؟ (گزارش تفصیلی فینووا از Seedstars 2017)

۰۴/۰۶/۱۳۹۶

سیداستارز (Seedstars) رویدادی جهانی است که پایگاه آن در سوییس جای دارد. هدف این مسابقه پیدا کردن بهترین استارتاپ در جوامع استارتاپی نو و بازار‌های در حا‌ل توسعه است.

3113f341-f965-4734-be37-f96e7f5128f8

سیداستارز (Seedstars) رویدادی جهانی است که پایگاه آن در سوییس جای دارد. هدف این مسابقه پیدا کردن بهترین استارتاپ در جوامع استارتاپی نو و بازار‌های در حا‌ل توسعه است.

سیداستارز به دنبال استارتاپ‌هایی است که مشکلات منطقه‌ای خود را حل کنند یا بتوانند محصولی سودده را برای بازار جهانی عرضه کنند.

رویدادهای کشوری سیداستارز هر ساله در کشورهای دارای بازارهای در حال توسعه، ازجمله ایران، برگزار می‌شود. امسال نیز این رویداد برای چهارمین سال متوالی، عصر روز شنبه ۲۴ تیرماه در سالن وزارت ارتباطات برگزار شد. در سال‌های گذشته، نتیجه‌ برگزاری این رویداد در کشورمان انتخاب استارتاپ‌های vDecoration، اسمارت‌بین و دونیت به‌عنوان نمایندگان ایران بوده است.

موفقیت در این رویداد با رویدادهای داخلی در کشور چه تفاوت و چه مزیتی را برای ایده پردازان نوپای کشورمان دربرخواهد داشت؟ استارتاپی که موفق شود در این رویداد به پیروزی برسد، علاوه بر جوایزی که از سوی حامیان مسابقه دریافت خواهد کرد، با هزینه سیداستارز، به دو سفر اعزام خواهد شد. سفر اول سفر به یک کشور در منطقه (سال گذشته قزاقستان) با هدف شرکت در کارگاه‌های آموزشی و منتورشیپ با حضور بهترین مربیان و کارآفرینان منطقه است و دومین سفر نیز به مقصد سوییس و با هدف شرکت در کارگاه‌های آموزشی و منتورشیپ با حضور بهترین مربیان و کارآفرینان دنیا، جلسات سرمایه‌گذاری و همچنین مسابقه نهایی برای دریافت جایزه ویژه پانصد هزار دلاری است.

PicsArt_07-16-12.20.34

سالن رویداد امسال مملو از ایده پردازان جوانی بود که هدفشان جهانی ساختن ایده‌هایشان و عرضه‌ آن به بازاری فراتر از بازار داخلی بود. تیم‌ها در زمانی مشخص استارتاپ خود را معرفی و سپس به سؤالات داوران پاسخ می‌دادند.

صدتحلیل، داستان‌من، دیتاشهر، اینفینیتی ۸، کُمُدا، تله طب، آف‌تیک، ریکامِندر، سیماروم و یونش، ده تیم شرکت کننده در رویداد بودند که در زیر به توضیح کوتاهی در خصوص هر کدام می‌پردازیم.

کمدا: کمدا یعنی اشتراک گذاری آیتم‌های دور افتاده از چرخه و داستان آنها! این استارتاپ تا حدودی شبیه اپلیکیشن و پلتفرم‌های معروفی چون شیپور و دیوار است با این تفاوت که با خرید از این مرجع می‌توانید بسته‌ی خود را بدون دخالت خود تحویل بگیرید و فرآیند ارسال بسته توسط کمدا صورت می‌گیرد. همچنین داستان آیتم مورد نظر خود را نیز با دیگران به اشتراک بگذارید.

سیماروم: پلتفرمی برای مشاوره‌ی آنلاین است که با توجه به نیاز ایرانیان تابع کشورهای دیگر شکل گرفته است اما سایر افراد نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. با این پلتفرم می‌توانید مشاوران خود را که به طور کامل مدارک تحصیلی و تخصصشان در سایت درج شده است را انتخاب کنید.

صدتحلیل: با صدتحلیل می‌توانید سیگنال‌های خرید و فروش بازار سهام را از تحلیل‌گران این بازار دریافت کنید. تحلیل‌گران بر اساس صحت‌ تحلیل‌های خود رتبه‌بندی شده‌اند. در نتیجه با صدتحلیل می‌توانید سرمایه‌گذاری خود را بر اساس تحلیل‌های بنیادین جهت‌دهی کنید.

ریکامندر: ارائه‌دهنده چند خدمت در راستای افزایش سود‌آوری کسب‌و‌کار‌های آنلاین است. محور اصلی خدمات این پلتفرم شخصی‌سازی (Personalization) ارائه محتوا است. ریکامندر به کمک هوش‌مصنوعی و داده‌های بزرگ به تشکیل پرسونای تک تک کاربران می‌پردازد. سلیقه کاربران را بدون سؤال‌ و جواب کشف کرده و آنها را به سمت آنچه می‌جویند راهنمایی می‌کند.

یونش: یونش یک پلتفرم مدیریت یادگیری است. این ابزار تولید محتوای آنلاین کمک می‌کند تا مدرس مطالب خود را در فرمت‌های مختلف ارائه دهد. با یونش می‌توانید در کمترین زمان کلاس‌هایتان را بسازید و تمرین‌ها، منابع درسی و اطلاعیه‌ها را ارسال کنید. ارزیابی و دریافت گزارش از عملکرد دانشجویان از ویژگی‌های این پلتفرم است. همچنین اپلیکیشن پرکاربرد تلگرام نیز برای دریافت نوتیفیکیشن‌‌‌ های یونش برای کاربران امکان پذیراست.

آف تیک: پلتفرمی برای ایجاد تورهای مسافرتی با قیمتی کمتر از آزانس های مسافرتی است. با این اپ کاربرانی که قصد سفر دارند می‌توانند از local tour ها مطلع شده و آن‌ها را انتخاب کنند.

تله طب: اپلیکیشن خدمات پزشکی آنلاین و از برندگان الکامپ استارز است. برای استفاده از تله طب کاربران هم می‌توانند از دیتاهای آماده در اپ استفاده کنند و هم با اتصال به متخصص‌های موجود سؤالات و مشکلات خود را از پزشکان پرسیده وپاسخ دریافت کنند. همچنین پیشنهادات پزشکی هفتگی نیز در حوزه‌های مختلف وجود دارد. در این اپ فقط متخصصین پاسخگوی سولات بیماران خواهند بود.

دیتاشهر: دیتاشهر پلتفرمی برای جستجوی خدمات مورد نیاز در سطح شهر است که به شما کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان و به ساده‌ترین شکل، اطلاعات مکانی که در جستجوی آن هستید را پیدا کنید و از نظرات کاربران در خصوص آن مکان، با خبر شوید. کاربران همپنین می‌توانند به راحتی با عضویت در دیتاشهر، مکان جدید را ثبت کنند و در خصوص کسب‌وکارهای موجود نظر و امتیاز بدهند. ویژگی متمایز این اپ به نسبت موارد مشابه خود فعال بودن آن در سراسر کشور و همچنین قابلیت اجتماعی بودن این پلتفرم است که به شما امکان می‌دهد فعالیت سایر کاربران و دوستان خودتان را مشاهده کنید.

داستان من: داستان من، کتاب داستانی اختصاصی است که در آن کودک شما قهرمان داستان است و خود را در ماجراجویی‌های کتاب می‌بیند. این کتاب در یک نسخه به صورت اختصاصی و باعکس کودکتان برای او چاپ خواهد شد والدین می‌توانند با ورود به سایت داستان من و ثبت نام کودک خود با اسماو داستان‌های اختصاصی او را خریداری کنند.

اینفینیتی ۸: یک اپلیکیشن به همراه سربند کمک کننده به شماست تا بتوانید به آرامش مغزی و حالت طبیعی خود برسید. در حقیقت این اپ با دریافت سیگنال‌های مغزی شما و طبقه‌بندی آن‌ها بازخوردی از آنچه در مغز شما اتفاق می افتد به شما می‌دهد و کمک می‌کند تا با انجام اموری مانند گوش دادن به موسیقی متناسب با سیگنال مغزی‌تان به آرامش بازگردید.

دربخش دوم رویداد که به پنل و میزگرد بررسی صنعت استارتاپی ایران اختصاص داشت، پنلیست‌ها به بررسی موانع و عوامل رشد روافزون بخش استارتاپی در کشورمان پرداختند.

20170714_203451

در همین خصوص آریانا لوتی از وزارت خارجه سوئیس در مورد تفاوت صنعت استارتاپی سوییس با ایران در بحث رگولاتوری گفت: در سوییس قوانین و موانع خاصی برای استارتاپ‌ها وجود نداشته و صرفاً قوانین عام و کلی مانند قوانین مالیاتی و قوانین مرسوم سازمانی وجود دارد که بازار آزادی را برای صنعت استارتاپی به وجود آورده است.

اریانا ادامه داد: با وجود نیروهای جوان تحصیل کرده و جمعیت بالای ایران و با برداشته شدن تحریم‌ها قطعاً فرصت سرمایه گذاری‌های فراوانی در این کشور ایجاد خواهد شد.

حمیدرضا احمدی، یکی از پنلیست‌ها و هم مؤسس و مدیرعامل شرکت ایوند نیز علت جذابیت بازار ایران در حوزه‌ی استارتاپی را مواردی چون تحریم‌ها و وجود شرکت‌های بزرگ و متعدد بین المللی در ایران اعلام کرد و گفت: برای رشد روزافزون بخش استارتاپی کشورمان نیاز به متخصصان این حوزه داریم، افرادی که تجربه کاری در شرکت‌های بزرگ دارند و می‌توانند آموزش دهند که چگونه کسب وکاری را به درستی هدایت کرد.

از نظر هادی فرنود، هم مؤسس کاموا مشکلات حوزه‌ی استارتاپی ایران به قوانین رگولاتوری، به خدمت گرفتن ایده‌ها و وجود سرمایه‌گذارهای محدود در این حوزه باز می‌گردد. او اعتقاد دارد که توجه به عملکرد کسب‌وکار و آشنایی با بیزینسی که ایده پردازان می‌خواهند راه اندازی کنند، نکات مهمی است که باید به آن توجه کنند چرا که از دید سرمایه‌گذار تسلط به اینکه ارزش افزوده‌ها از کجا آمده‌اند و چگونه شکل می‌گیرند، بسیار حائز اهمیت است.

فرنود در پاسخ به سوال تأثیر تحریم‌ها بر حوزه‌ی استارتاپی ایران نیز گفت: از دید من تحریم‌ها تأثیر چندانی بر این صنعت نگذاشته و این جمعیت انبوه ایران و وجود جوانان تشنه‌ی استفاده از تکنولوژی هستند که بازار خوبی برای استارتاپ‌ها ایجاد کرده‌اند. در حقیقت تحریم‌ها فقط رقابت را در داخل فشرده‌تر و رقابت جهانی را محدودتر ساخته و سبب رشد برخی استارتاپ ها در کشور شده اما از طرفی نیز باعث شده است که شاهد ارایه ایده‌های تکراری باشیم. به عقیده‌ی او مشکلات حوزه‌ی استارتاپی ما در بحث تمرکز این بخش مانند سایر حوزه‌ها در تهران است و این حقیقت را می‌توان به راحتی در رشد قابل توجه استارتاپ‌ها در پایتخت دید. او گفت: ما می‌توانیم با رفع مشکلات زیرساختی تمرکز‌زدایی کنیم تا هر استارتاپ در شهر خود بتواند فعالیت کند. همچنین مشکل دیگر این است که ما مهندسین زیادی داریم ولی برای مواردی آموزش دیده‌اند که مورد نیاز نیست چرا که آموزش در کشورمان از تقاضا نشأت نگرفته و افراد به علت وجود اقتصاد وابسته به دولت ترجیح می‌دهند عمر خود را در ارگان‌های دولتی سپری کنند و به همین دلیل موجب شده است که افراد زیادی تمایل به راه اندازی شرکت‌های نوپا نداشته باشند.

در ادامه این پنل رامین کمیلیان، مؤسس آوا آنجل نیز گفت: مشکل ما سرمایه‌گذارها نیستند و ما کمبود سرمایه‌گذار نداریم بلکه سرمایه‌گذارها به دنبال ارزش افزوده‌ی واقعی هستند و این نکته‌ای است که استارتاپ‌ها باید به آن توجه کنند.

از موارد دیگری که در این میزگرد به آن اشاره شد، عدم شناخت حوزه‌ی استارتاپی کشور و زیرساخت‌های حمایتی و سرمایه‌گذاری بود. متخصصان بر این عقیده بودند که ریسک سرمایه‌گذاری در ایران مانع از ورود سرمایه‌گذارها به این حوزه می‌شود، در حالی‌که در سایر کشورها مثلاً کشور انگلستان قوانینی با نام seed enterprise investment scheme تنظیم شده است که با کاهش مالیات درصورت سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی استارتاپی باعث جذب هرچه بیشتر سرمایه‌گذارها و همچنین ریسک سرمایه‌گذاری در این صنعت شده است و باید اینگونه قوانین از سمت رگولاتوری در ایران نیز مورد توجه قرار گیرد.

PicsArt_07-15-11.56.39

بخش سوم رویداد نیز به داوری و اعلام نتایج اختصاص داشت که بر اساس رأی داوران سه استارتاپ داستان من، صدتحلیل و اینفینیتی ۸ به ترتیب موفق به کسب مقام‌های اول تا سوم شدند.

 

PicsArt_07-15-11.58.37

PicsArt_07-16-12.00.45

c001-01

قوانین بازاریابی برای موفقیت در بازار – بخش اول

اول بودن مهمتر از بهتر بودن است

c001-02

قوانین بازاریابی برای موفقیت در بازار – بخش دوم

شناخت محصول مهم‌تر از کیفیت است

برای دریافت خبرنامه
و آگاهی از جدیدترین اتفاقات فینووا
رایانامه خود را ثبت نمایید