سری دوم کارگاه «سنجه های استارتاپی»

به دلیل استقبال ازکارگاه سنجه های استارتاپی، سری دوم کارگاه سنجه های استارتاپی با ناصر غانم زاده پنجشنبه ۲۶ بهمن ۹۶ برگزار می شود.

تاریخ برگزاری: 1396/11/26

workshop 720-2

هیچ چیزی برای موفقیت استارتاپ شما مهمتر از این نیست که بفهمید به چه سمتی حرکت می کنید و چقدر در این حرکت موفق هستید.

«اگر نتوانید چیزی را اندازه بگیرید، نمی‌توانید آن‌را مدیریت کنید.» پیتر دراکر

درک نادرست سنجه‌های استارتاپی می‌تواند به قیمت شکست کسب‌وکارتان تمام شود. سنجه‌ها ابزارهایی هستند که به استارتاپ کمک می‌کنند تا به اهدافش برسد. تفاوت تمرکز کردن روی سنجه‌ها با تمرکز نکردن، تفاوت بین ساختن کسب‌وکار است با شکست در این کار. شرکت موفقی وجود ندارد که روی اعداد متمرکز نباشد.

 اگر تاکنون متوجه نشده اید که سنجه (Metric) دقیقا چیست باید بگوییم که یک سنجه در حقیقت ابزاری است که به شما کمک می کند اهداف خود را به “اهداف کمی” تبدیل کنید و تنها در این حالت است که می توانید آنها را بسنجید.

طبیعتا همه ما می دانیم که اگر اهداف مشخصی را برای کسب و کارمان مشخص نکنیم نمی توانیم به موفقیت برسیم! حالا حالتی را در نظر بگیرید که اهداف را مشخص کرده ایم، در این مرحله باید بتوانیم (با عدد و رقمی که قابل اندازه گیری باشد!) مشخص کنیم که با انجام اقدامات مختلف چقدر به هدفمان نزدیک می شویم و یا چقدر در حال دورشدن از آن هستیم! و خوب این دقیقا کاری است که سنجه ها برای ما انجام می دهند.

 

این کارگاه برای کیست؟

این کارگاه برای بنیانگذاران استارپ‌ها است. چه استارتاپ‌های در مرحله‌ی ایده چه استارتاپ‌هایی که از شتاب‌دهنده بیرون آمده‌اند و در حال جذب سرمایه‌اند.

کارگاه در یک نگاه:

در این کارگاه مقدماتی به سنجه‌هایی که استارتاپ‌های مراحل اولیه باید رصد کنند پرداخته می‌شود. منظور از مراحل اولیه، مرحله‌ی ایده، دوران استقرار در شتابدهنده و پس از جذب سرمایه‌ی Seed تا پیش از رسیدن به همخوانی محصول/بازار است.

۱. اهمیت اندازه‌گیری سنجه‌ها، سنجه‌های فریبنده یا سنجه‌های قابل‌پیگیری؟

۲. ستاره‌ی قطبی: تنها سنجه‌‌ای که اهمیت دارد. (OMTM)

۳. سنجه‌های دزدان دریایی (AARRR: Pirates’ metrics)

۴. بررسی مهمترین سنجه‌ های استارتاپی

 چرا سنجه‌ها اینقدر پر اهمیت هستند:

مهم‌ترین کاربردهای سنجه‌ها را می‌توان اینگونه بر شمرد:

  • برای هدف‌گذاری و رسیدن به هدف‌ها به شکل مشخص
  • روشن‌شدن کارها و نتایجشان و تمرکز روی کارهای پراهمیت‌تر
  • هم‌راستا کردن تیم و ایجاد فرهنگ سنجه-محور
  • سنجه‌ها، حتی در مراحل ابتدایی هم، برای جذب سرمایه حیاتی هستند. استارتاپی که روی سنجه‌ها متمرکز نباشد، نمی‌تواند پول در بیاورد.

ناصر غانم زاده در مورد اهمیت سنجه ها برای استارتاپ ها می گوید: 

خیلی از استارتاپ ها هزینه، وقت و منابع زیادی را صرف آزمون و خطا کردن می کنند، اما با دانستن سنجه ها می توان جلوی بسیاری از این آزمون و خطا کردن ها را گرفت. مثلا خیلی از استارتاپ ها یک برنامه نویس را استخدام می کنند و ماهیانه مبلغ زیادی را نیز به او می پردازند و ویژگی جدیدی را به محصول خود اضافه می کنند که اساسا نباید از ابتدا این کار انجام می شد و این خیلی متداول است و حتی بسیاری اوقات این اتفاق به صورت تیمی رخ می دهد. البته شکی نیست که آزمون و خطا کردن اجتناب ناپذیر است، اما استارتاپ ها می توانند جلوی بسیاری از این آزمون و خطاها را با دانستن سنجه های درست و اعمال آنها در کار خود، بگیرند.

 

آیا واقعا لازم است همه استارتاپ ها برای خود سنجه تعریف کنند؟

بله، حتما! مطمئنا شما همیشه باید بسنجید که در مسیر رسیدن به هدف هایتان کجا هستید؟

آیا اصلا در حال حرکت به سمت هدف هستید یا بدون اینکه خودتان متوجه شوید در مسیر انحرافی قرار گرفته اید؟

آیا سرعت شما برای رسیدن به هدف مناسب است یا باید با اقدامات مختلف سرعتتان را افزایش دهید یا حتی آن را کنترل کنید؟

اگر اشکالی در روند حرکت شما وجود دارد، آن اشکال کجاست؟ چگونه باید آن را تشخیص دهید؟

پس در نظر داشته باشید که هر لحظه در نظر نگرفتن سنجه ها و حرکت بدون توجه به آنها می تواند برای شما واقعا گران تمام شود!!

 

 در انتهای این کارگاه دقیقا چه چیزی یاد میگیرم؟

در انتهای این کارگاه علاوه بر تمیز دادن سنجه‌های قابل‌پیگیری از سنجه‌های فریبنده و آشنایی با سنجه‌ها، می‌توانید سنجه‌های مورد نیاز استارتاپ‌تان را شناسایی کرده و یک داشبورد ساده برای آن بسازید.

سخنرانان و برنامه

c001-01

قوانین بازاریابی برای موفقیت در بازار – بخش اول

اول بودن مهمتر از بهتر بودن است

c001-02

قوانین بازاریابی برای موفقیت در بازار – بخش دوم

شناخت محصول مهم‌تر از کیفیت است

برای دریافت خبرنامه
و آگاهی از جدیدترین اتفاقات فینووا
رایانامه خود را ثبت نمایید