۱۲ مرحله برای ساختن سایت تجارت الکترونیک موفق

۰۸/۰۴/۱۳۹۶

اگر شما هرگز یک فروشگاه تجارت الکترونیک راه نینداخته‌اید، تقریبا غیرممکن است بفهمید که فرآیندهای آن چطور زمان‌بندی می‌شود و جزییات آن چیست.

بعضی از کارشناس‌ّها پیش‌بینی کرده‌اند تجارت الکترونیک تا چند سال آینده از فروش ۲ تریلیون دلار پیشی خواهد گرفت که یکی از سریع‌ترین رشدهاست و آن را به یکی از با ارزش‌ترین صنعت‌ها تبدیل می‌کند.
اگر شما هرگز یک فروشگاه تجارت الکترونیک راه نینداخته‌اید، تقریبا غیرممکن است بفهمید که فرآیندهای آن چطور زمان‌بندی می‌شود و جزییات آن چیست. وقتی به هر سایت تجارت الکترونیک نگاه می‌کنید، شما هرگز به این فکر نمی‌کنید که کسی باید برای هرکالایی که در آن سایت دیده می‌شود محتوایی تولید کند. گذشته از همه‌ی این کارها ساختن سایت نیز طول می‌کشد و کاری خسته کننده است. وقتی تمام این زحمت‌ها را می‌کشید تازه متوجه می‌شوید که سایت شما ترافیک خوبی ندارد. بنابراین بهتر است که از همان ابتدا همزمان که سایت ساخته می‌شود یک استراتژی سئو (SEO) نیز داشته باشید. در این متن لیستی از همه‌ی مراحلی که برای ساخت یک فروشگاه تجارت الکترونیک مورد نیاز است آورده شده.
۱٫ خریدِ آدرس یک دامنه
کار بسیار آسانی است. شما نیاز به یک اسم برای خرید دامنه دارید که هویت برند شما را نمایندگی ‌کند. با هزینه‌ای کمتر از ۱۰ دلار می‌توانید این کار را انجام دهید.
۲٫ پیدا کردن یک توسعه‌‌دهنده‌ی وب
این کار برای راه‌اندازی سایت تجارت الکترونیکی شما یک اقدام حیاتی است. اگر شما می‌خواهید سایتتان در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به شیوه‌ای حرفه‌ای راه‌اندازی شود، باید در هنگام استخدام توسعه‌دهنده‌ی وب دقت کنید. از او آدرس سایت‌های تجارت الکترونیکی که قبلا ساخته است بگیرید. یک جدول زمانی بگیرید که چقدر طول می‌کشد سایت را راه‌اندازی کند. مطمئن شوید که یک پس‌زمینه‌ی گرافیکی هم دارد و برای مثال می‌تواند تصاویر محصول را در سایت خوب نمایش دهد.
در بسیاری از موارد کارآفرینان بدون اینکه تحقیق و بررسی کافی را انجام دهند توسعه‌دهندگان را استخدام می‌کنند و کار را جلو می‌برند. اجازه ندهید این اتفاق برای شما هم بیفتد چون در این صورت ممکن است کار وب‌سایتتان متوقف شود، حتی قبل از اینکه شروع به کار کند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد اینکه چه مدت زمان برای راه‌اندازی سایت تجارت الکترونیک نیاز دارید به دست آورید، می‌توانید به صورت رایگان با یک متخصص طراح وب مشورت کنید.
۳٫ تمام مدارکی که برای راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار قانونی نیاز دارید، جمع‌آوری کنید
کسب‌و‌کارتان را ثبت رسمی کنید. گواهی فروش بگیرید و مسائل حقوقی کسب‌و‌کار خود را پیدا کنید. شما باید با یک وکیل محلی برای ایجاد کسب‌و‌کار خود تماس بگیرید. درست است که این کار برای شما هزینه‌ی اضافی خواهد داشت اما در آینده این هزینه جبران می‌شود و به احتمال زیاد شما از دردسرهای حقوقی در آینده ایمن می‌شوید.
۴٫ یک پلت‌فرم تجارت الکترونیک و میزبانی ‌وب‌سایت انتخاب کنید
برای صرفه‌جویی در زمان و پول، پلت‌فرمی را انتخاب کنید که بیشترین محبوبیت را دارد. برای مثال WooCommerce، Shopify یا ‌BigCommerce. بیشتر توسعه‌دهنده‌ها با این پلت‌فرم‌ها آشنا هستند و به آسانی می‌توانند پلاگین‌ها، پردازش پرداخت و غیره را با آن ادغام کنند.
۵٫ پیدا کردنِ‌ زمینه (تِمی) که مطابق با دیدگاه تجارت الکترونیک شما باشد
برای صرفه‌جویی بیشتر در زمان، شما می‌توانید یک تم آماده را از ThemeForest یا سایت‌های مشابه بخرید. تم‌هایی که به دیدگاه شما در تجارت الکترونیک نزدیک است. ThemeForest بیش از ۲۸ هزار قالب آماده‌ی سایت دارد و قیمت تم‌هایش ۲ دلار است.
چرخ را از دوباره اختراع نکنید. به جای اینکه یک سایت را از صفر طراحی کنید یک تم آماده را ThemeForest یا سایت‌های مشابه دانلود کنید. تجربه نشان داده است که فرآیند سفارشی کردن سایتی که از صفر می‌خواهید طراحی کنید در بسیاری از مواقع خسته کننده خواهد بود. بنابراین اگر می‌توانید یک تم آماده‌ی خوب پیدا کنید، خودتان را از این دردسر نجات دهید.
۶٫ وب‌سایتت را فعال نگه‌دار
به محض اینکه کسب‌و‌کارت را شروع کردی، سایت را فعال نگه‌دار، حتی قبل از اینکه محصولات را توی سایت لیست‌ کنی. توسعه‌دهنده می‌تواند یک صفحه‌ی «درباره‌ی ما» درست کند و همچنین یک صفحه‌ی «ارتباط با ما». از لحاظ بصری ممکن است کار قشنگی نباشد اما از لحاظ عملکرد به چند دلیل مفید است.
اول اینکه هنگام مذاکره با فروشندگان نشان می‌دهد که شما قانونی هستید و چیزی بیشتر از یک ایده‌ دارید. دوم وقتی گزارشگر یا وبلاگری می‌خواهد خبری از شما منتشر کند، می‌توانند وب‌سایت شما را ببینند و اطمینان حاصل کنند که شما معتبر هستید. سوم، این امکان را می‌‌دهد تا تمام موارد بالا بتوانند به سایت شما لینک بدهند و این کار مانند کلیدی برای ساخت سئو است.
۷٫ از ابزاری مانند هارو (HARO) استفاده کنید
هارو یکی از بزرگ‌ترین ابزارهای روابط‌ عمومی و سئو است که هر صاحب کسب‌و‌کار یا بازاریاب دیجیتالی می‌تواند از آن استفاده کند. این برنامه رایگان است و اگر به درستی اجرا شود می‌تواند تغییرات بزرگی به وجود بیاورد.
هارو برای روزنامه‌نگاران یک منبع قوی پایگاه داده از منابع خبرهای ارسالی فراهم می‌کند و همچنین فرصت‌های روزانه تامین منابع باارزش خبری، برای رسانه‌هایی که این نوع اخبار را پوشش می‌دهند. استفاده از ابزارهایی مانند هارو به شما کمک می‌کند تا روابط رسانه‌ای خود را بسازید و برای وب‌سایت خود نزد روزنامه‌نگارها اعتبار به وجود بیاورید. اگر وقت بگذارید و به مدت یک سال در این زمینه فعال باشید، به یکی از سایت‌های محبوب در وب تبدیل می‌شوید. این کار نه تنها به دیده‌شدن برند شما کمک می‌کند، بلکه کمک بزرگی به سئوی شما نیز خواهد کرد.
۸٫ استفاده از سایت‌هایی مانند PitchBox
توسعه‌ی روابط و تماس با رسانه‌ها اهمیت زیادی دارد و این جایی است که سایت‌هایی مانند PitchBox
می‌توانند به شما کمک کنند. این سایت‌ها کمک می‌کنند کسانی که در حوزه‌ی نشر محتوا هستند مانند بلاگرها، ناشرها و… به کارفرماهایی که نیاز به بازریابی محتوا دارند وصل شوند. علاوه بر این، سیستم‌های گزارش‌گیری نیز دارد که می‌تواند تاثیر این بازاریابی محتوا را ارزیابی کند و گزارش آن را از طریق ایمیل برای کارفرما بفرستد.
۹٫ توسعه شخصی
روابط شخصی هم برای فروشندگان و هم برای رسانه‌ها، بسیار مهم هستند. فروشنده‌ها کسانی هستند که مردم را تشویق به خریدن محصولِ شما می‌کنند. آنها شما را از آخرین وضعیت فروش و گرایش بازار به‌روز نگه می‌دارند. آنها کسانی هستند که بیشترین اطاعات را در مورد محصولی که می‌خواهید بفروشید، دارند. پس بسیار مهم است که با آنها رابطه داشته باشید. اجازه بدهید آنها بدانند که شما با آنها در یک تیم هستید و شما می‌خواهید با آنها کار کنید و موفقیت شما در گرو یکدیگر است. اگر شما بتوانید رابطه‌ی خوبی با آنها داشته باشید، آنها نیز پیشنهادات و ایده‌هاشان را برای بهتر شدن سایت با شما در میان می‌گذارند.
۱۰٫ یک درگاه پرداخت تهیه کنید
آیا تا به حال تعجب کرده‌اید که چطور کارت‌ّهای اعتباری در وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک پذیرفته می‌شوند؟ این کار از طریق یک درگاه پرداخت و همچنین یک پردازنده‌ی کارت اعتباری انجام می‌شود. شما احتمالا با پی‌پل یا سایت‌هایی نظیر آن آشنا هستید. اما اگر شما می‌خواهید کارت‌های اعتباری را بپذیرید، صورت‌حساب دوره بدهید و پرداخت موبایلی داشته باشد، یک درگاه مانند authorize.net یا (مثال ایرانی؟!) انتخاب‌های بهتری هستند.
درست کردن یک درگاه پرداخت و پردازش کارت‌های اعتباری، کار وقت‌گیری است. معمولا پردازنده‌ها نمی‌خواهند ریسک بزرگی انجام دهنده و به همین روی خاطر کسب‌و‌کارهایی که تجربه‌ی زیادی ندارند یا اینکه احتمال موفقیت آنها کم است،‌ سرمایه‌گذاری نمی‌کنند . شما باید به آنها ثابت کنید که این اتفاق در مورد کسب‌وکار شما نمی‌افتد. پس برای شروع این فرآیند منتظر آخرین دقایق نباشید و هر چه سریع‌تر آن را انجام دهید.
۱۱٫ Google Shopping+ کاتالوگ محصولات فیسبوک
برخی از کارها را شما نمی‌توانید تا قبل از اینکه سایت خود را راه‌بیندازید و محصولات را آماده کنید، انجام دهید. هنگامی که مراحل نهایی توسعه را انجام می‌دهید، مطمئن شوید وقتی کلمات کلیدی محصولات خود را در Google Shopping جستجو می‌کنید، تصویر محصولات شما را نشان می‌دهد.
شما می‌توانید همین کار را برای کاتالوگ محصولات فیسبوک انجام دهید.
۱۲٫ سفارش بسته‌بندی و هماهنگی گزینه‌های حمل و نقل و ذخیره‌سازی
قبل از اینکه بتوانید سایت خود را راه‌اندازی کنید، نیاز دارید بفهمید کار حمل‌و‌نقل و ذخیره‌سازی محصولات خود را چگونه انجام می‌دهید. برای این کار نیاز دارید که به سوال‌های زیر پاسخ دهید:
آیا شما می‌خواهید یک واسط فروش باشید و محصولات را از مکان‌های اصلی‌ فروش برای مخاطبان بفرستید یا اینکه یک انبار بزرگ از تمام محصولات داشته باشید؟ از چه خدمات پستی برای ارسال سفارش‌ها استفاده می‌کنید؟ اندازه‌ی بسته‌‌بندی‌های شما چقدر است؟ آیا هیچ چیز تبلیغاتی داخل بسته‌بندی‌ها وجود دارد؟ آیا محدودیتی برای ارسال بسته‌ها وجود ندارد؟ (مثلا بعضی محصولات فقط از طریق زمینی قابل ارسال هستند یا…)
قبل اینکه شما آماده باشید چیزی ارسال کنید، نیاز دارید که به همه‌ی این پرسش‌ها پاسخ دهید.
این چک لیست به شما کمک می‌کند تا مراحل راه‌اندازی فروشگاه تجارت الکترونیک خود را ببینید و به شکلی مناسب کارهای مورد نیاز را انجام دهید. با انجام این کارها، هنگامی که وب‌سایت شما را‌ه‌اندازی می‌شود، سئو و بازاریابی خوبی خواهید داشت.