قوانین بازاریابی برای موفقیت در بازار – بخش سوم

۰۳/۰۴/۱۳۹۶

رقابت در همه چیز اغلب به معنی برنده شدن در هیچ‌ چیز است

وقتی شعاری دارید، حسش را به مالکیت خود در می‌آورید

در دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ نامی که زیاد در رادیو و تلویزیون‌های آمریکا شنیده می‌شد، مک‌دونالد بود. مک‌دونالد بیش از هر شرکت دیگری در آن دوران شعار ساخته بود، اما مردم امروزه بیشتر آنها را به یاد نمی‌آورند در حالی که مردم بعضی از شعارهای شرکت فلگر (شرکت تولیدکننده قهوه) از سال ۱۹۰۸ را به یاد دارند. چرا شعارها مهم هستند؟ به این خاطر که وقتی شما کلمه، عبارت یا شعار خود را دارید، به طور موثری ذهن مشتری را برای خودتان تصاحب می‌کنید.

شعارِ «فقط انجام بده» شرکت نایکی مثال خوبی است که نشان دهد یک نام تجاری چگونه یک حس را مال خود می‌کند. نایکی تبلیغات شعار «فقط انجام بده» را از سال ۱۹۸۸ شروع کرد. امروزه وقتی مردم به این نام تجاری فکر می‌کنند، آنها به کفش‌های ورزشی‌شان فکر می‌کنند و «فقط انجام بده» که به معنی پینگ‌پنگ بازی کردن و بسکتبال و چیزهایی از این قبیل است.

امروزه نایکی ۲۷٫۲ درصد از بازار جهانی کفش ورزشی را در اختیار دارد، درحالی که آدیداس تنها صاحب ۸٫۷ درصد از بازار آمریکا است. می‌دانید شعار آدیداس چیست؟!

 

رقابت در همه چیز اغلب به معنی برنده شدن در هیچ‌ چیز است

چهار قانون اول بازاریابی به شما کمک می‌کند که موفق شوید، اما قانون پنجم کمک می‌کند که همچنان در سطح بالای موفقیت باقی بمانید.

وقتی یک شرکت به اندازه‌ی مشخص از پیش تعیین شده می‌رسد، چه اتفاقی می‌افتد؟ شرکت عمومی می‌شود. بعدش چه اتفاقی می‌افتد؟ سهامدارن می‌خواهند که افزایش سود ادامه داشته باشد (که اغلب غیرواقع‌بینانه است). به ناچار مدیران شرکت به این نتیجه می‌رسند؛ تنها راه راضی‌کردن سهامداران، گسترش نام تجاری و افزودن یک خط تولید جدید از محصولات است.

در حالی که این کار ممکن است در کوتاه مدت نتیجه بدهد و ارزش شرکت به سرعت بالا برود اما همیشه منجر به این می‌شود که با همان سرعت نیز سقوط کند. این اتفاق وقتی افتاد که IBM تصمیم گرفت خط تولید خود را گسترش بدهد و رایانه‌های بزرگ بسازد.

مشاهدات دیگر نیز این نکته را تایید می‌کنند که؛ بسیاری از شرکت‌های موفق به خاطر «اولین» محصول یا خدماتی که می‌دادند، هنوز موفق هستند و با اینکه چیزهایی دیگری تولید می‌کنند، اما همچنان تحتِ همان عنوان اولی باقی می‌مانند. مایکروسافت نام تجاری بزرگی در حوزه‌ی نرم‌افزار است اما هنوز رهبری بازار را به خاطر اولین محصولش دارد یعنی سیستم‌‌عامل.

هر زمانی که تلاش کنید در سبدتان محصولات بسیار زیادی جای دهید، مشتری‌ها سردرگرم می‌شوند و نام تجاری شما ارزشش را از دست می‌دهد. مردم همیشه نام را با محصولی ارتباط می‌دهند که نخستین بار با آن معروف شده است. پس بهتر است محصولات جدید را با نام‌های تجاری مختلف عرضه کنید.

 

آیا تا به حال این قوانین بازاریابی شکسته شده است؟

البته که این قوانین می‌تواند شکسته شوند. همان‌طور که در علم، قوانین فقط تا زمانی درست هستند که کسی آنها را رد کند. اما این قوانین هنوز هم برای کسب‌و‌کارهای بزرگ و کوچک مهم است. این قوانین با مشاهدات فراوان به دست آمده‌اند و بیش از صد سال است که در بازاریابی به درستی کار می‌کنند.

بنابراین خوب است که این سوا‌ل‌ها را از خود بپرسید:

آیا شما در دسته‌ای «اول» هستید یا باید یک دسته‌بندی جدید به وجود آورید؟

آیا شعاری دارید که حس و شناختی از محصول شما را در ذهن مخاطب باقی بگذارد؟

آیا نام تجاری خود را توسعه داده‌اید یا اینکه روی یک بازار کوچک باقی مانده‌اید؟

این‌ها پرسش‌هایی است که هر صاحب کسب‌و‌کاری باید از خودش بپرسد. دانستنِ جوابِ این سوال‌ها مقدار زیادی در انرژی، زمان و پول صرفه‌جویی می‌کند.

 

منبع: entrepreneur.com

Comments are closed.