قوانین بازاریابی برای موفقیت در بازار – بخش دوم

۰۲/۰۴/۱۳۹۶

شناخت محصول مهم‌تر از کیفیت است

اگر شما نمی‌توانید در دسته‌‌ای اول شوید،‌ دسته‌بندی جدیدی به وجود بیاورید
امروزه در بیشتر دسته‌ها چیزهای جدیدی اختراع شده و شرکت‌هایی به عنوان «اولین» هستند و مقلدان بی‌شماری نیز دارند. اما کوکاکولا و پپسی، دهه‌های طولانی با یکدیگر رقیب بودند و سرانجام دو شرکتی هستند که در این مسابقه باقی مانده‌اند.
این اتفاق همچنین برای دسته‌ی کامپیوترهای شخصی نیز با Hewlett-Packard و Dell اتفاق افتاده است(به ترتیب ۲۸٫۱ درصد از بازار امریکا در برابر ۲۳٫۹ درصد). همچنین برای صنعت خودرو با GM و Ford (17.4 درصد در برابر ۱۵٫۳ درصد) اگر شما در این دسته‌ها سوم، چهارم یا پنجم هستید… موفق باشید.
اما آیا ممکن است که در دسته‌ای اول و دوم نباشید و باز هم برنده شوید؟ بله، اگر شما به طور کامل دسته‌ی جدیدی به وجود آورید. شما می‌توانید هم در دسته‌هایی که وجود دارد متخصص شوید و هم یک بازار جغرافیایی جدیدی را باز کنید.
برای مثال، اپل فهمید که نمی‌تواند به طور قابل توجهی در دسته‌ی نوت‌بوک‌هایی که تحت سلطه‌ی اچ‌پی و لنوو است، نفوذ کند (۲۰٫۷ درصد در برابر ۲۰ درصد)، به همین دلیل با تاخیر زیادی وارد این بازار شد. بنابراین در سال ۲۰۱۲، اپل یک بخش جدیدی در نوت‌بوک‌ها به وجود آورد؛ تبلت. امروز، اپل با در اختیار داشتن ۲۹٫۶ درصد از بازار تبلت در دنیا اول است.

 

شناخت محصول مهم‌تر از کیفیت است
این طبیعت انسان است که باور دارد، می‌تواند با تولید محصول بهتری در دسته‌هایی که در بازار وجود دارند، محصول قبلی را بهبود دهد. به همین دلیل بسیاری از کسب‌و‌کارهای نوپا سعی می‌کنند مشتری را به وسیله‌ی ویژگی جدیدی که به محصول اضافه کرده‌اند، جلب کنند. این کسب‌و‌کارها به زودی ناپدید می‌شوند.
مشتری‌ها احتمالا اهمیت نمی‌دهند که شما محصول بهتری ساخته‌اید. آنها متوجه نمی‌شوند و شما نمی‌توانید آنها را قانع کنید. به همین دلیل است که مهم نیست پپسی در تست مزه بهتر از کوکاکولا است. اگر شما اولین نیستید، شما در ذهن مشتری گزینه‌ی بدتری هستید.
اما، زمانی که قانون شناخت را درک کردید، شما می‌توانید کار دل‌خواهتان را انجام دهید، حتی اگر اول نباشید.
برای مثال، اپل در کامپیوترهای شخصی، پخش کننده موزیک دیجیتال و حتی تلفن‌ّهای هوشمند اول نبود. با این حال در هر کدام از این دسته‌ها انقلابی به وجود آورد. به همین دلیل است که شناختِ ارزشِ چیزی مهم‌تر از کیفیت است.

 

منبع: entrepreneur.com

Comments are closed.