finnova
5 دقیقه

چالش‌ها و فرصت‌های کرونا برای استارتاپ های فینتک

نوشته ای ازمحمدرضا شریفی
11 فروردین 1399

تغییری پارادایمی که شیوع ویروس کرونا در اقتصاد، کسب و کارهای مختلف و به خصوص استارتاپ ها ایجاد کرده است آثاری دائمی برای حوزه فینتک خواهند داشت.

بسیاری از کشورها در سراسر جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا وادار شده‌اند تا قرنطینه‌های دو و سه هفته‌ای یا حتی در مواردی 12 هفته‌ای را اجرا کنند و این در حالی است که شمار دیگری نیز به زودی به این جمع افزوده خواهند شد. ویروس کوید-19 موجب شده است تا مفهوم واقعیت تغییر کند؛ علاوه بر پیامدهایی که کرونا بر زندگی شخصی افراد داشته است، شرکت‌ها از صنایع مختلف وادار می‌شوند تا روش‌های جدیدی را در تمامی سطوح برای تداوم فعالیت خود اجرا کنند.

می توان گفت که  شرایط کنونی برای صنعت فینتک در جهان نوعی مزیت است؛ صنعتی که هنوز نوپا است اما با این حال شرکت‌های فعال در حوزه فینتک توانسته‌اند تا جایگاه محکمی را برای تطبیق با جهانی به دست آورند که به طور ناگهانی و در تمامی حوزه‌ها به خدمات، کسب و کار آنلاین و استارتاپ ها روی آورده است؛ اکنون اغلب پلتفرم‌های فینتک تنها به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند.

با وجود مزیت ذاتی فینتک در چنین شرایطی، اما شیوع ویروس کرونا حوزه فینتک را وادار می‌کند تا راه حل‌های خلاقانه‌ای را برای پاسخ به مشکلات و چالش‌های بی‌سابقه در زمینه حمایت از مشتریان، ایجاد ارتباط، تقویت روحیه شرکت‌ها و برنامه‌ریزی برای آینده ترسیم و اجرا کند.

پیوند بانک‌‌ها و فینتک برای عبور از کرونا

پائول گیگر، رئیس و بنیان‌گذار شرکت مدیریت دارایی «تئورم تکنولوژی» در گفت و گو با فایننس مگنت می‌گوید:« شرکت‌های فینتک به احتمال فراوان یکی از مجهزترین سازمان‌ها برای کمک به عبور از بحران کنونی هستند.»

وی افزود:« اگر شما یک شرکت فینتک باشید احتمالا عمری کمتر از 10 سال دارید و در نتیجه تمامی اطلاعات انباشته خود را برای توسعه بر فضاهای ابری ذخیره کرده‌اید که تداوم فعالیت از هر نقطه جهان را ممکن می‌سازد. به علاوه بسیاری از ابزارهای ارتباطی تجارت به تجارت ( مبادله کالا یا خدمات بین دو کسب و کار) که توسط شرکت‌های فینتک اتخاذ شده‌اند و آن‌ها را در اختیار شرکت‌های اسکایپ، اسلک و تیمز قرار داده‌اند، اکنون اهرم‌های بیشتری در اختیار دارند. در این میان شرکت‌های مالی سنتی و شناخته شده احتمالا این بار با بحران دشواری مواجه می‌شوند.

در واقع موسسات مالی سنتی ناگهان خود را بر لبه پرتگاه می‌بینند. پلتفرم‌های فینتک نظیر خدمات پرداخت و بانکی و … در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای این موسسات را تهدید کرده است. اکرچه با شیوع ویروس کرونا گزارش‌‌های تعطیلی شعب بانک‌ها در برخی از نقاط جهان این پیام را مخابره می‌کند که کرونا بدون تردید تاثیر مخربی بر این کسب و کارها برجای می‌گذارد.

از سوی دیگر، سندیپ تادی، افسر ارشد تجاری و بنیان‌گذار پلتفرم Remitr معتقد است که بحران کرونا موجب شده است تا بانک‌ها و شرکت‌های فینتک روابط خود را تقویت کنند.

او افزود:« روابط میان بانک‌ها و فین‌تک‌ها بیش از هر زمان دیگری موجب تقویت یکدیگر شده‌اند. با توجه به اینکه شرکای بانکی ما باید از راه دور به سیستم‌های خود دسترسی یابند و نیز وابستگی آن‌ها به بانکداری دیجیتال، پاسخ به نیاز مشتریان در سراسر جهان بیش از پیش احساس می‌شود. در این زمان شرکت‌های فینتک می‌توانند با سرعت عمل بالا، پاسخ به بحران کنونی را تسهیل کنند.»

تادی می‌گوید:« در حالی که به دلیل شرایط کنونی سطح همکاری‌ها میان دو طرف برای کوتاه مدت رشد چشمگیری را تجربه خواهد کرد، این روابط می‌توانند در بلند مدت نیز تداوم یابند و برای هر دو طرف سودمند واقع شوند. در واقع انتظار می‌رود که طی ماه‌های آتی استفاده از فینتک‌ها همزمان با تلاش آن‌ها برای بهبود راه‌حل‌های خود در حمایت از مشتریان و کسب‌و‌کارها افزایش یابد.»

تحقق رویای دورکاری

البته اینکه شرکت‌های فینتک ممکن است سطح تطبیق بسیار بالاتری در بحران کنونی داشته باشند به این معنا نیست که از هرگونه پیامد یا آسیب مصون خواهند بود.

جیم نووتی، رئیس شرکت تجاری استرلینگ تک می‌گوید که نخستین اصل کسب و کار در شرکت او، آن است که اطمینان یابد تا مشتریان بهترین تجربه را از خدمات ارائه شده خواهند داشت و از همین رو در اختیار داشتن یک برنامه پیش‌بینی شرایط خاص مانند آنچه تجربه می‌کنیم یکی از ضرورت‌های موفقیتش بوده است.

او می‌گوید:« به عنوان یک شرکت فینتک در زمان وجود فضای عدم اطمینان گسترده در سطح جهانی، مهم‌ترین کاری که فینتک می‌تواند انجام دهد فراهم ساختن سریع فناوری باثباتی است تا مشتریان ما بتوانند به تجارت خود ادامه دهند.»

او افزود:« این موضوع نه تنها شامل برنامه ریزی برای عدم قطعی سیستم‌ها بلکه مواردی نظیر بلایای طبیعی، شیوع بیماری‌ها و دلایل دیگری است که هریک می‌توانند موجب شوند تا کارکنان نتوانند در شرکت حضور یابند. برای امنیت کارکنان، «برنامه تداوم تجارت» ما به کارکنان این اجازه را می‌دهد تا به طور کامل فعالیت خود را از راه دور ادامه دهند بدون آنکه تاثیری بر پایگاه مشتریان برجای بماند.»

این مدیر حوزه فینتک گفت:« اگرچه پیش‌بینی شیوع بیماری‌هایی نظیر کرونا امری محال است، شرکت‌های فینتک می‌توانند خود را برای نوسانات بازار و اضطرابی که در نتیجه به سیستم آن‌ها وارد می‌شود را آماده کنند. از این رو شرکت‌های فینتک می‌توانند پیش از موعد مقرر در زیرساخت‌های خود سرمایه‌گذاری کنند. ما سال‌های زیادی را صرف سرمایه‌گذاری در کارکنان فعال در عملیات فنی و زیرسخت‌های خود کرده‌ایم . اکنون نیز از نتیجه کار رضایت داریم.»

به گفته او، با این حال فارغ از اینکه کسب و کارها و استارتاپ ها در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنند بروز چنین شرایطی موجب می‌شود تا تمامی آن‌ها تغییراتی را در حوزه عملیاتی و فناوری و فروش اعمال کنند. حتی برخی از شرکت‌های حوزه فناوری نیز کماکان ارتباط ویدیویی بین همکاران را نپذیرفته‌‌اند در حالی که از این پس همکاری نزدیک بین کارکنان بدون حضور همزمان در یک مکان دیگر یک رویای دست نیافتنی نیست.»

نقش حیاتی دورکاری‌ در موفقیت فینتک

نووتی در ادامه می‌گوید:« در واقع جنب و جوش برای اشتغال آنلاین می‌تواند خود موجب تغییر پارادایم به سوی دورکاری کارکنان شود. هم اکنون شاهد تغییر رویکرد شرکت‌ها نسبت به دورکاری هستیم که این موضوع دارای آثار بلند مدتی است.»

این به معنای آن است که شرکت‌های فینتک در زمان تصمیم برای استخدام نیروی کار، اهمیت کمتری به اولویت نزدیکی مکان سکونت افراد بدهند؛ با فرض اینکه می‌توانند تیمی از کارکنان دورکار را در اختیار داشته باشند.

او همچنین می‌گوید:« بخش عمده‌ای از خلاقیت در زمینه دورکاری که در مدت اخیر توسط شرکت‌های فینتک ظهور یافته است از سطح فردی نشات می‌گیرد؛ در واقع  ایده‌ای ناب در پاسخ به بحران همواره ناشی از این بوده است که افراد چگونه تصمیم می‌گیرند تا زندگی شخصی و حرفه‌ای خود توازن ایجاد کنند.»

حفظ نشاط کارکنان در فضای مجازی

به دلیل اهمیت حفظ روابط اجتماعی در محیط کار، برخی از شرکت‌ها در تلاشند تا علاوه بر خدمت‌رسانی به مشتریان اقداماتی را برای تقویت روحیه و نشاط کارکنان خود در بحران کنونی انجام دهند. در واقع حتی در زمانی که حضور همه افراد در یک مکان مقدور نیست، اما حفظ ارتباط جمعی بسیار مهم ست. سخنگوی شرکت سرمایه‌گذاری اتیک می‌گوید:« مدیران هم اکنون تماس‌های تصویری مستقیمی را با کارکنان خود برقرار می‌کنند، اهداف آن روز را برای آنان ترسیم می‌کنند و در صورتی که شرکت در این زمان به موفقیتی دست یابد، افراد در فضای مجازی آن را جشن می‌گیرند.»

ایجاد ارتباط با مشتریان و جوامعی که این گونه برنامه های پیش‌بینی را تهیه کرده‌اند به شرکت‌های فینتک اجازه می دهد که قادر باشند به طور خلاقانه ای خدمات خود را گسترش دهند و روابط خود را با مشتریان و جوامع جدید ایجاد کنند.‌

ارتباط‌‌ گیری با مشتریان و جوامع

تادی می‌گوید: « اکوسیستم فینتک در طیف خدمت‌رسانی ، دست بازتری در جریان این بحران پیدا کرده است. شرکت های فینتک که‌ در حوزه‌های مختلفی نظیر اعطای وام، مدیریت اموال و پرداخت فعال هستند، اکنون از این نقاط قوت خود برای حمایت از‌کسب و کارها و استارتاپ ها استفاده‌ می‌کنند.

برای نمونه شرکت Earnin از اطلاعاتش استفاده می‌کند تا به حمایت از تصمیمات دولت پیرامون کارگران روزمزد کمک کند.‌ شرکت Remitr خدمات انتقال وجه مجانی را برای تمامی مشتریان خود در نظر می‌گیرد تا آنها بتوانند در این دوران چالش برانگیز، پرداخت های خود را به آسانی انجام دهند.

و حتی اگر شرکت های فینتک خدمات افزوده یا مجانی را هم ارائه نکنند، تنها در اختیار داشتن توانایی ارتباطی مناسب می تواند روابط آنها را با مشتریان تقویت کند.در واقع تبیین یک استراتژی برای ارتباط گیری با افراد نقش مهمی دارد، به‌ویژه در زمانی که ممکن است احساس آسیب پذیری داشته باشند.

کسب و کارهایی که دارای سرویس رضایت مشتری هستند، می توانند اثرگذاری مهمی در آینده شرکت‌ها داشته باشند، شرکت‌هایی که در سخت‌ترین زمان نیاز‌مشتریان، به نگرانی آنان گوش می دهند، موجب می‌شوند تا مشتریان‌ نیز این برخورد را به خاطر‌ بسپارند و یک رابطه نزدیک و حس وفاداری بین دو طرف ایجاد خواهد شد.

در واقع آن دسته از شرکت‌هایی که به‌ مشتریان خود اطمینان خاطر داده یا ابزارهایی را پیشنهاد کرده‌اند تا اقدامات خلاقانه‌ای را انجام ‌دهند تا آثار بحران کنونی را به حداقل برسانند، بهترین عملکرد را داشته‌اند و در این‌ زمینه نباید از نقش شفافیت و ارتباطات در دوره‌های بحرانی غافل ماند.‌

تادی معتقد است :«شرکت های فینتک جایگاه ویژه ای برای کمک به کسب و کارهای کوچک و استارتاپ های نوپا دارند، این شرکت‌ها به علاوه در موقعیتی قرار گرفتند تا روابط خود را با کسب و کارهای کوچک ‌محکم‌تر از قبل کنند که این امر می‌تواند در نتیجه شیوع کرونا محقق شود. »

موقعیت ویژه فینتک در حمایت از کسب و کارهای کوچک و استارتاپی

او افزود:« فینتک نقش اساسی در حمایت از کسب و کارهای کوچک ایفا می‌کند. ما هم اکنون شاهد مشتریان خردی هستیم که وادار هستند برای فروش آنلاین کل سیستم خود را بازطراحی کنند. صنایع رستوران و بیمارستان نیز باید برای ورود به فضا دیجیتال مسیر خود را تغییر دهند. Paytech در این زمینه نقش مرکزی دارد. ارسال و دریافت پرداخت‌ها به صورت دیجیتال لزوما برای افراد فعال در این صنایع عادی نیست اما این امر به عنوان یک شاهرگ حیاتی برای کسب و کارهای کوچک عمل می‌کند.»

در نتیجه شرکت‌ها (فینتک) کمپین‌هایی را برای کمک به کسب و کارهای کوچک راه‌اندازی کرده‌اند که شامل فروش کارت‌های هدیه، تامین بودجه برای اهدای اقلام پزشکی می‌شوند.

شماری از همین شرکت‌ها نیز به طور موقت خدمات خود را برای مشتریان رایگان کرده‌اند. خدمات آگورا (Agora) که به موسسات مالی خدمات ابری را ارائه می‌دهد که مشتریان می توانند با استفاده از آن حساب‌های بانکی خود را مدیریت کنند، هزینه راه‌اندازی خود را برای مشتریان به حالت تعلیق درآورده است و مصرف‌کنندگان این خدمات تا سه ماه آتی از پرداخت پول مستثنا هستند. پلتفرم اعطای وام Brace نیز ویژگی جدیدی را معرفی کرده است تا به کاربران اجازه داده شود نسبت به ثبت نام برای دریافت کمک هزینه وام مسکن در موارد مربوط به کرونا اقدام کنند. شرکت اعطای وام دیجیتال Numerated، دستیار خرید Nav و بسیاری دیگر نیز همگی تلاش کرده‌اند تا بتوانند با راه‌حل‌هایی این چنینی به کسب و کارهای کوچک کمک کنند.

منبع: www.financemagnates.com 

ارسال نظر