finnova
5 دقیقه

مدیریت مالی شخصی (PFM)

نوشته ای ازمحمدرضا شریفی
25 دی 1398

مدیریت مالی شخصی (Personal Financial Management)  کاربردی از مبانی علم مالی در تصمیم‌گیری‌های پولی یک فرد یا یک خانواده است. این موضوع به چگونگی درآمدزایی، بودجه‌بندی، پس‌انداز و هزینه منابع مالی توسط افراد و یا خانواده‌ها با در نظر گرفتن ریسک‌ها و رخدادها در زندگی آینده، می‌پردازد. در زمان طرح‌ریزی امور مالی شخصی، محصولات مالی متنوعی وجود دارند که فرد باید به آن‌ها توجه کند:

  • محصولات بانکی هم‌چون حساب‌های سپرده گذاری، حساب‌های پس انداز، کارت‌های اعتباری و وام‌های بانکی؛
  • محصولات سرمایه‌گذاری همچون بازار بورس، اوراق مشارکت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک؛
  • محصولات بیمه ای مانند بیمه‌های تکمیلی؛ بیمه عمر و تشکیل پس انداز برای بازنشستگی؛
  • مدیریت مالیات بر درآمد

فرآیند برنامه‌ریزی شخصی مالی شامل پنج مرحله زیر است؛ ارزیابی، تعیین هدف، ایجاد برنامه، اجرا، کنترل و ارزیابی مجدد. حوزه‌های توجه در برنامه‌ریزی شخصی مالی نیز به شرح زیر است: موقعیت مالی، محافظت مناسب، برنامه‌ریزی مالیات، اهداف سرمایه‌گذاری و ذخیره‌‍‌سازی، برنامه‌ریزی برای بازنشستگی، برنامه‌ریزی برای مسکن و املاک.

مدیریت مالی شخصی هم چنین اشاره به نرم‌افزاری دارد که به مشتریان در مدیریت صحیح پولشان کمک می‌کند. این نرم‌افزار به کاربر اجازه دسته‌بندی تراکنش‌هایش و مرتب‌سازی همه حساب‌هایش در یک نگاه را می‌دهد. همچنین قابلیت بصری‌سازی داده‌هایی چون هزینه‌ها، بودجه و ارزش کل را دارد. در این نرم‌افزارها می‌توان اطلاعات تراکنشی را به‌صورت دستی نیز وارد کرد و یا به ازای تراکنش‌های دریافت شده سیستمی، توضیحاتی را افزود.

موضوع مهم دیگر در این نرم افزارها تجمیع حساب است، ترکیب حساب‌ها می‌تواند به ‌صورت ترکیب اطلاعات در یک پایگاه داده و یا بوسیله استفاده از تکنیک‌های نمایشی صورت پذیرد. نرم‌افزارهای مدیریت مالی شخصی دروازه ورود بانک‌ها به بحث بانکداری مستقیم (اصطلاح جایگزین بانکداری مجازی / بانکداری شخصی) است. در حال حاضر خدمات بانکداری الکترونیکی که از مدیریت مالی شخصی پشتیبانی می‌کنند سرویس‌های بهتری را نسبت به بانکداری الکترونیکی در حالت عادی ارائه می‌دهند. در مقابل بانک‌ها با ارائه بانکداری الکترونیکی مدیریت مالی شخصی می‌توانند داده‌های بیشتری را برای داده‌کاوی و دسته‌بندی مشتریان به دست آورده و فروش محصولات بیشتری به مشتریان موجود داشته باشند. بانکداری الکترونیکی PFM محور بینش جامعی را راجع به رفتارهای تک تک مشتریان در اختیار بانک قرار می‌دهد، به‌گونه‌ای که در بسیاری موارد می‌توان مشاوره هوشمندانه‌ای به وی ارائه داده و رفتار آتی او را به‌طور دقیقی پیش‌بینی کرد. در دورانی که وفاداری مشتری چالشی اساسی برای بانکداری است، ارائه خدمات بانکداری به‌صورت مدیریت مالی شخصی محور قدرت برندسازی شگرفی را در اختیار بانک‌ها قرار داده و به‌دلیل سادگی کاربری، باعث خواهد شد که مشتریان بی‌دلیل و با دلیل به حساب‌های بانکی خود سرک بکشند، همان کاری را که دارندگان موبایل‌های هوشمند با نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی می‌کنند.

 

منبع: ویکی مبنا

ارسال نظر