ضرورت دیجیتالی شدن شرکتهای مدیریت ثروت
راز ماندگاري شركتهاي مديريت ثروت
ضربه کوید-19 به شرکتهای مدیریت ثروت و سرمایهگذاران موجب بروز پرسشهایی در مورد آثار کوتاهمدت و بلندمدت آن بر این صنعت شده است. حال برای اینکه این شرکتها بتوانند خود را در موقعیتی قرار دهند که پس از عادی شدن اوضاع، بار دیگر به رونق برسند، باید اجرای چندین اقدام را در مسیر بهبود خود درنظر بگیرند.
به نقل از وبسایت دلویت، مدیریت ثروت، یکی از شاخههای مشاوره سرمایهگذاری است، که از ترکیب فعالیتهای گوناگون، اما مرتبط از جمله برنامهریزی مالی، مدیریت سبد سهام سرمایهگذاری و خدمات مشاورهای سرمایهگذاری، حقوقی و … تشکیل شدهاست.
اغلب مشتریان حقوقی و حقیقی خاص بانکها که معمولاً خالص ارزش داراییهای آنان نزد بانک بیش از یک میلیون دلار است یا شرکتهای حقوقی کوچک با درآمدهای بالا، مشتریان خدمات مدیریت ثروت را تشکیل میدهند. این مشاوران با تجربه اندوخته خود که با کار در بورس اوراق بهادار، بانک و بیمه به دست آوردهاند و با ارائه خدمات گوناگونی از جمله ارائه مشاوره سرمایهگذاری در نحوه خرید، فروش و مالکیت داراییهای مختلف، مدیریت پورتفوی برنامهریزی شده و ارائه مشاوره حقوقی در زمینه سرمایهگذاری مشغول به فعالیت هستند. به این ترتیب، یکی از عوامل بسیار مهم در توسعه استانداردهای مدیران ثروت، تجربه برخورد با بازارهای متفاوت و داشتن آگاهی متناسب با ابزارها و قوانین کلی موجود در هر یک از بازارهای مشتق پول و سرمایه است.
اکنون در حالی که جهان با پاندمی کرونا مواجه شد، چالشهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به سرعت در ایالاتمتحده و سراسر جهان نمایان شدند. شیوع ناگهانی این ویروس همچنین اقتصاد جهانی را نیز شوکه کرد چراکه بسیاری از صنایع و کسبوکارها به دلیل مقررات حفظ فاصله اجتماعی مجبور به تعطیلی شدند.
این شرایط غیرمنتظره هم بر سرمایهگذاران و هم شرکتهای مدیریت ثروت تأثیرگذار بوده است. سرمایهگذاران شاهد تاثیر مستقیم کوید-19 بر پرتفوهای سرمایهگذاری خود با توجه به ریزش بازار و نوسانهای تاریخی آن بودند. اگرچه در این مدت تلاشهای حمایتی برای تعدیل تردیدهای ناشی از کرونا انجام شدهاند، اما پرسشهایی مهم در مورد آثار بلندمدت و کوتاهمدت این ویروس بر مدریت ثروت مطرح هستند. روند بسیاری از شرکتهای مدیریت ثروت اکنون در حال شتاب گرفتن هستند در حالی که در برخی دیگر اوضاع چندان مطلوب نیست و استراتژیهای این شرکتها به سرعت در حال تغییر به سمت پاسخ به نیاز مشتریان در فضای جدیدی ناشی از کرونا است.
اگرچه چند سناریو را در حالی که شیوع کرونا ادامه دارد باید تحت نظر قرار داد، اما شرکتهای مدیریت ثروت نیز باید انجام اقداماتی را در دستور کار قرار دهند تا در مسیر بهبود کسبوکار خود بتوانند در موضع درستی برای دستیابی به رونق پس از عادی شرایط قرار گیرند. در غیر این صورت آنها ممکن است با ریسک از دست دادن سهم و ارتباطات خود در بازار مواجه شوند.
اکنون با آغاز شتابگیری بازار و جان گرفتن روندهای رقابتی در زمینه مدیریت ثروت همراه با اعتماد به نفسی که برخی از شرکتها به دلیل توانایی خود در خدماتدهی از راه دور کسب کردهاند، زمینه را برای بازنشانی مدلهای عملیاتی در این شرکتها فراهم کرده است.
آن دسته از کارکردهایی که قرار است بار دیگر به دفاتر شرکتهای مدیریت ثروت بازگردند، بهتر است به تدریج و تحت برنامهریزیهای دقیقی که اکنون در حال طراحی هستند، اجرا شوند. خدماتدهی از راه دور برای این شرکتها نیز چالشها و فرصتهای منحصر به خود را برای نیل به موفقیت در استراتژیهای فعال، خدماتدهی از طریق پلتفرمهای دیجیتال و فراهم کردن مشاورههای برنامهریزی جامع مالی خواهد داشت. در حالی که بسیاری از شرکتهای مدیریت ثروت تلاش خواهند کرد تا از روشهای نوین و مختلفی بهعنوان بخشی از پاسخ خود به بحران کوید-19 استفاده کنند، اما آن دسته از شرکتهایی که بتوانند از پتانسیل روشهایی که در ادامه به آنها اشاره میشود استفاده کنند، احتمالا قادر خواهند بود تا رهبری خود را در بازار ایجاد یا تثبیت کنند.
راهكارهاي ثبات شركتهاي مديريت ثروت
1-تعامل مشتریان به سرعت در مسیر دیجیتالی شدن کامل قرار دارد. گردشهای کاری تجاری و حیاتی به سرعت در حال دیجیتالی شدن هستند تا بتوانند تحولاتی را در زمینه رفتار مشتری و تطبیق دادن کارکنان با کار از راه دور، عملی سازند.
چالش بعدی احتمالا در زمینه فراهم کردن تجربههای متنوع از طریق یکپارچهسازی برنامهریزیهای مرتبط و ابزارهای گزارش عملکردی در محیطی مجازی یا حضوری خواهد بود.
2-خطوط دفاعی باید جابجا شوند. اکنون هزاران دستورالعمل و عملیات و کنترل وجود دارند که همواره از منظر فناوری در آنها سرمایهگذاری ناچیزی شده است.
در نتیجه، بسیاری از مسئولیتهای نظارتی این کارکردها هنوز وابسته به حضور فیزیکی هستند که میتوان به دسته از فعالیتهایی که نیازمند حضور در دفاتر نمایندگی هستند اشاره کرد. با توجه به این نکته، کنترلهای کلیدی برای بسیاری از شرکتها تاکنون نیز دیجیتالی شدهاند و ما انتظار داریم تا این روند سرعت بگیرد درحالی که شرکتها با چالشهای مدیریتی و مالی متعددی در میان این بحران مواجه شدهاند.
3-نرمافزار همکاری موجب تغییر مسیری شد که افراد با یکدیگر کار میکنند. اشتراکگذاری یکی از اهداف مهم برای بسیاری از کارکردهای تجاری تا به امروز بوده است چراکه دارای منافع اساسی است. با توجه به بحران کنونی، ایده همکاری مجازی به جای تمرکز فیزیکی به موضوع اصلی بدل شده است با توجه به اینکه مدلهای انعطافپذیرتری برای به اشتراک گذاشتن منابع در سراسر بازار ظهور یافتهاند. در واقع، پاداش این عمل آن است که دستیابی به تخصص از هر طریقی به جای تعامل حضوری یا نزدیکی جغرافیایی برای همگان میسر خواهد شد.
در نتیجه، شرکتها احتمالا به توسعه نرمافزارهای ارتباطگیری ادامه خواهند داد تا تیمها را قادر سازند که بتوانند با حداکثر بهرهوری و با بالاترین کیفیت نظیر آنچه در دیدارهای حضوری رخ میدهند، با دیگر طرفها ارتباط بگیرند.
درحالیکه صنعت مالی به تدریج در حال قرار گرفتن در مسیر بهبود قرار دارد، زمانی که بار دیگر شرایط به حالت کاملا طبیعی بازگردد، موفقیت شرکتهای مدیریت ثروت احتمالا وابسته به توانایی آنها در بهرهگیری از این بحران برای تسریع تحول دیجیتال در شرکت خود و استقبال از مدلهای عملیاتی مدیریت ثروتی است که انعطاف بیشتری داشته باشند. تعامل با مشتریان تغییر خواهد کرد چه از روی اجبار و چه به انتخاب شرکتها. دیجیتالیشدن احتمالا همچنان مهمترین عامل توانایی شرکتهای مدیریت ثروت برای پاسخ مناسب به نیازهای مشتریان و کسبوکار خواهد بود؛ درحالیکه اینکه کارکنان چگونه و کجا کار خود را انجام خواهند داد نیز تغییر کرده است. زمانبندی این تحول ممکن است تنها ظرف شش ماه گذشته به اندازه دو سال جلو افتاده باشد.
منبع : deloitte