finnova
5 دقیقه

7 ترفند جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌ها

نوشته ای ازمحمدرضا شریفی
6 خرداد 1399

کارآفرینان اغلب زمانی که به دنبال تامین سرمایه لازم هستند، مرتکب یک اشتباه مرسوم می‌شوند و آن این است که سریع عمل نمی‌کنند. آن‌ها تصور می‌کنند که ابتدا باید مشغول توسعه و ساخت نمونه اولیه یا راه‌اندازی کسب‌و‌کار خود باشند و سپس به تامین سرمایه موردنیاز خود فکر کنند. اما این شیوه نتیجه‌بخش نخواهد بود.

شما نمی‌توانید شش ماه زمان را صرف ساخت یک نمونه اولیه از محصول یا خدمات خود کنید و سپس از خواب بیدار شوید و تصمیم بگیرید که زمان آن رسیده است تا به فکر تامین سرمایه باشید و شاهد ورود نقدینگی به کسب‌و‌کارتان باشید. شما باید درحالی که به ساخت محصول خود مشغول هستید، در جامعه سرمایه‌گذاران نیز ارتباطات لازم را برقرار کنید تا از تامین سرمایه لازم اطمینان حاصل کنید.

بهتر است برای تامین سرمایه موردنیاز خود در زمان مناسب این اقدامات را انجام دهید:

*شناخت سرمایه‌گذار مناسب

این نکته بسیار مهم است که بدانید سرمایه‌گذاران مناسب در حوزه شما چه افرادی هستند.

به علاوه مقدار سرمایه‌ای که به دنبال آن هستید را حتما مدنظر قرار دهید. این نکته را مدنظر قرار دهید که آیا می‌خواهید در استارت‌آپ خود از شتاب‌دهنده‌ها استفاده کنید یا خیر. تصمیم بگیرید که آیا به دنبال سرمایه‌گذاری فردی هستید یا سرمایه‌گذاری سازمانی را ترجیح می‌دهید.

پیش از درخواست از هر فردی برای تامین سرمایه، باید بدانید که فضای فعالیت شما چگونه است. اگر نمی‌توانید، پس شما نیاز خواهید داشت تحقیقات زیادی را در حوزه‌های مختلف و نیز مشورت با هر تعداد آدمی که لازم است را انجام دهید تا به فضای فعالیت خود آگاه شوید.

*یک فایل وضعیت بسازید

زمانی که شما سرمایه‌گذاران مناسب را برای شرکت خود تعیین کردید، باید سندی را ایجاد کنید تا بتوانید سرمایه‌های وارد شده به شرکت را رهگیری و کنترل کنید. هنوز هم برای هر نوع سرمایه‌ جدیدی که به شرکت‌ها وارد می‌شود می‌توان از ابزار سندنگار گوگل ((Google Document استفاده کرد. در این سند شما می‌توانید تمامی سرمایه‌‌گذاران، نوع ارتباط و هدف آن، شرکت‌های مشابهی که این افراد یا سازمان‌ها در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند و هرگونه یادداشتی از تماس با آن‌ها را مستند کنید.

شما در این کسب‌و‌کار قرار است دیدارها و جلسات مختلفی را برگزار کنید و باید خود را در همه موارد به روز نگه دارید. فایل وضعیت یک روش آسان برای سازماندهی این موارد خواهد بود که با کمک آن می‌توانید به یاد داشته باشید که با هر سرمایه‌گذار تا چه مرحله‌ای پیش رفته‌اید، باید با کدام سرمایه‌گذاران به مذاکره ادامه دهید و یا چه اطلاعاتی را برای ارسال به یک فرد نیاز دارید.

*از اهرم شبکه ارتباطاتی خود استفاده کنید

یک معرفی گرم بسیار بهتر از معرفی رسمی شما به سرمایه‌گذاران است. شیوه‌ای که می‌تواند شما را به گرمی معرفی کند در واقع بکارگیری اهرم شبکه ارتباطی شما است.

به طور کلی شبکه ارتباطی شما حول سه محور قرار دارد:

1-آموزشگاه‌هایی که شما در آن‌ها حضور داشتید نظیر گروه‌های مطالعه رشته تجارت.

2- موقعیت حرفه‌ای شما که شامل افرادی که با شما طی سال‌ها دیدار و همکاری کرده‌اند می‌شود.

3- همکاران و دوستان شما که ممکن است در حوزه مالی فعالیت داشته باشند یا با افرادی آشنا باشند که در این حوزه فعال هستند.

فهرستی از افراد را در این شبکه‌ها ایجاد کنید که به دنیای خدمات مالی مرتبط هستند. سپس به این فکر کنید که چگونه با سرمایه‌گذاران موردنظر تماس بگیرید و خود را معرفی کنید. برای نمونه اگر به دنبال آن هستید تا با فردی در شرکت سرمایه‌گذاری سکویا تماس بگیرید ابتدا بررسی کنید که آیا کسی از همکلاسی‌های شما در دانشگاه در آنجا مشغول به کار است. بررسی کنید که در شبکه‌های ارتباطی شما آیا فردی وجود داد که یکی از کارکنان این شرکت را بشناسد.

*آماده‌سازی نمای ساده

حتی اگر شما یک معرفی گرم را نیز از جانب ارتباطات خود دریافت کنید، افراد موردنظر ممکن است زمان زیادی را برای مطالعه و بررسی نمای استارت‌آپ شما در اختیار نداشته باشند. افراد حرفه‌ای معمولا حتی زمان کافی برای اینکه بتوانند ایمیل‌های خود را به‌طور روزانه نیز بررسی کنند، ندارند. بنابراین اگر آن‌ها حاضر هستند تا از طرف شما یک ایمیل را ارسال کنند، به یک نمای ساده از طرح شما نیاز دارند که بتوانند آن را به سادگی کپی و ارسال کنند.

سعی کنید نمای شما مختصر، تاثیرگذار و ارسال آن ساده باشد. هیچ‌کس زمان لازم را برای ساخت نما به جای شما ندارد و نمی‌تواند به جای شما به درک ارزش طرح شما کمک کند.

وظیفه شما آن است تا این نما را برای فردی که می‌‌خواهد در حق شما لطف و آن را ارسال کند، ساده نگه دارید.

*آماده شنیدن پاسخ منفی باشید

زمانی که به دنبال تامین سرمایه لازم برای کسب‌و‌کار هستید خود را آماده شنیدن کلمه «نه» کنید. ممکن است حتی 100 جلسه را با سرمایه‌گذاران داشته باشید و به راحتی 90 بار «نه» بشنوید. برخی دیگر هم ممکن است در پاسخ به درخواست شما بگویند: شاید. تنها افراد کمی از آن 10 نفر هستند که به شما «بله» خواهند گفت. البته پاسخ رد شنیدن سخت است چراکه کسب‌و‌کار شما مثل فرزند شما خواهد بود. شما در این کار خون، عرق و اشک خود را گذاشته‌اید. سپس فردی پیدا می‌شوند و به شما می‌گوید که فرزند شما چندان هم باهوش نیست یا هرگز به جایی نمی‌رسد. با این حال شما باید همچنان به تلاش خود برای جذب سرمایه ادامه دهید.

*برای یادگیری زمان صرف کنید

اگرچه ممکن است با پاسخ‌های منفی مکرر مواجه شوید، شما می‌توانید از هر جلسه خود یک نکته جدید را بیاموزید؛ نکته‌ای در مورد خود، سرمایه‌گذار یا حتی در مورد شرکت. شما یاد می‌گیرید که چگونه به پرسش‌های دشوار پاسخ مناسب بدهید و شرکت خود را به‌عنوان یک کسب‌و‌کار حرفه‌ای معرفی کنید.

شما با افرادی دیدار می‌کنید که به آن ها علاقمند هستید و احترام می‌گذارید، افرادی که شگفت‌انگیز و بسیار زیرک هستند. ممکن است با افرادی دیدار کنید که اصلا علاقه‌ای به آن‌ها ندارید. اما هر بار که از جلسه‌ای بیرون می‌آیید باید نسبت به نوبت قبلی اندکی زیرک‌تر شده باشید.

*شناخت مراحل

جذب سرمایه اغلب یک روند سریع نیست. معمولا ممکن است تا چند ماه یا حتی بیشتر به طول بینجامد. شما باید زمان زیادی را به این روند اختصاص دهید و ممکن است این کار زمان شما را برای توسعه کسب‌و‌کار خود محدودتر کند. شما باید قرارهای کاری را تنظیم کنید، در آن‌ها حضور یابید و پس از پایان نیز نتیجه این دیدار را دنبال کنید و این درست مثل شغل دوم برای شما خواهد بود. اما این روند ساده‌تر خواهد شد. پس از آنکه یکبار موفق به جذب سرمایه شوید، دیگر به درک کلی از نحوه عملکرد در این مراحل را به دست آورده‌اید. هر بار دانش شما در مورد اینکه قدم بعدی چه خواهد بود بیشتر می‌شود.

منبع: Forbes

ارسال نظر