finnova
5 دقیقه

کاربردهای استراتژیک Invest techs

نوشته ای ازمجتبی سرانجام پور
11 شهریور 1399

نوآوری در مدیریت سرمایه‌گذاری

دلویت در گزارشی به اهمیت اینوست‌تک‌ها در تحقق اهداف استراتژیک صنعت مالی جهان با استفاده از راهکارهای نوآورانه پرداخته است. این مطلب تصریح می‌کند که تمایل موسسات و مدیران حوزه سرمایه‌گذاری به استفاده از اینوست‌تک‌ها در ارتقا توانایی‌های دیجیتال خود طی سال‌های اخیر روندی روبه رشد را نشان می‌دهد. همچنین اینوست‌تک‌ها موفق شده‌اند تا منافع قابل‌توجهی را از سوی سرمایه‌گذاران بخش دارایی‌های خصوصی از طریق توسعه پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری ایجاد کنند. ایده‌های تجاری و جفت و جور کردن استراتژی‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران ارشد، مهم‌ترین ویژگی‌های این شرکت‌ها هستند.

بسیاری از استارت آپ‌های نوپای حوزه فینتک در حال اعمال تغییرات قابل‌توجهی در عملکردهای متدوال خود هستند و رقبای چالش‌برانگیز در سراسر حوزه فینتک از جمله یکی از زیرمجموعه‌های آن به نام اینسوت تک (Invest tech)، در حال جهت دادن به نوآوری‌ها در حوزه مدیریت سرمایه‌گذاری هستند چراکه خلاقیت به طور فزاینده‌ای مورد اقبال سرمایه‌گذاران و شرکت‌های مشابه در حوزه مدیریت سرمایه قرار می‌گیرد. در حالی که اینوست تک‌ها روند بلوغ خود را طی می‌کنند، وظیفه آن‌ها حفظ توازن درست میان همکاری و رقابت است تا بتوانند جایگاه خود را به‌عنوان پیشران یک صنعت تضمین کنند.

ربات‌های مشاور سرمایه‌گذاری که مشاوره‌های مالی را بر اساس قوانین ریاضیات یا الگوریتم‌ها ارائه می‌دهند، شناخته شده‌ترین نوع اینوست تک‌ها هستند. آن‌ها در اواسط دهه جاری در اوج محبوبیت قرار داشتند و درس‌های آموزنده‌ای را در این بین آموختند. در نتیجه، بسیاری از این شرکت‌ها عملکرد خود را تغییر داده‌اند و به سوی استفاده از مدل تجاری اتصال کسب و کار به کسب و کار (business to business) حرکت کرده‌اند، با رقبای خود ادغام شده‌اند یا به سادگی از بین رفته‌اند.

آینده درخشان Invest tech

آینده برای اینوست تک‌‌ها درخشان خواهد بود چراکه مدیران سرمایه‌گذاری به طور مداوم به دنبال راه‌حل‌های نوآورانه هستند تا بتوانند توسعه اینوست تک‌ها را به سطح جدیدی عملی کنند. یکی از عوامل مهم آن است که دارایی‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران استراتژیک همچنان به تامین بودجه به طور روزافزون ادامه می‌دهند.

بر همین اساس آمار نشان از آن دارد که تامین بودجه برای اینوست تک‌ها به قله‌های جدیدی رسیده است حتی با اینکه تعداد شرکت‌های راه‌اندازی شده در این حوزه کاهش یافته است. در سال 2018، مجموع سرمایه‌گذاری در حوزه اینوست‌تک‌ها به رکورد بی‌سابقه 8/2 میلیارد دلار رسید که نشان از میانگین رشد سالانه 47 درصدی از سال 2008 دارد. افزایش تعداد توافق‌ها با شرکت‌های اینوست‌تک به ویژه از سوی سرمایه‌گذاران حوزه خرده‌فروشی موجب، رشد تامین بودجه به این سطح شده است. اینوست‌تک‌ها در حال طراحی راه‌حل‌های کم‌هزینه برای سرمایه‌گذاران حوزه خرده‌فروشی از طریق مشاوره‌ها و پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری هستند.

تامین بودجه اینوست‌تک‌ها

در حالی که تامین بودجه در سال 2018 به رکود جدیدی رسید، اما تعداد راه‌اندازی شرکت‌های اینوست‌تک در سال‌های اخیر به تعداد انگشتان دست رسیده است اگرچه این تعداد در سال 2014 برابر با 81 شرکت بود و در سال 2018 تنها چهار شرکت این حوزه فعالیت خود را آغاز کردند. در سال 2019 نیز این عدد به یک رسیده است.

کاهش شدید تعداد اینوست‌تک‌های نوظهور را می‌توان مربوط به اقداماتی دانست که توسط رقبای آن‌ها اتخاذ می‌شوند و از سوی دیگر قیمت‌ها نیز در یک فضای رقابتی قرار گرفته‌اند. برخی از موسسات مالی رقیب در سال 2015 متوجه اهمیت ربات‌های مشاوره سرمایه‌گذاری شدند و با طراحی مشاوره دیجیتال برای خود، در برابر اینوست‌تک‌ها ایستادند. برخی دیگر نیز توانایی خود در خرید اینوست‌تک‌ها را افزایش دادند. این دارایی‌ها هزینه چندان گزافی برای موسسات مالی نداشت و این تغییر موجب شد تا فرصتی برای ربات‌های مشاوره سرمایه‌گذاری بر اساس مدل b2b ایجا شود. این روند اینوست‌تک‌ها را که رقبای سابق شرکت‌های مالی بودند، به نوعی تامین‌کننده خدمات آن‌ها بدل کرد.

در روی دیگر سکه اینوست‌تک‌، تعدادی از شرکت‌های قدرتمند وجود دارند که موجب رشد تامین سرمایه این حوزه به رکوردهای بی‌سابقه‌ای شده‌اند. تامین بودجه در میان شرکت‌هایی که تمرکز خود را بر محصولات و خدمات دیجیتال داخلی معطوف کردند، افزایش یافت. اینوست‌تک با نیم نگاهی ویژه به بازار آسیا، اکنون دسترسی به جمعیت‌های بالایی پیدا کرده است و حمایت‌های قوی دولتی را پشت سر خود دارد.

شاید جالب‌ترین بخش فعالیت‌ها را بتوان در حوزه صنعت خرده‌فروشی دانست؛ جایی که این شرکت‌ها در دو حوزه نوآوری خود را اجرا می‌کنند. این شرکت‌ها از یک طریق می‌توانند دسترسی به راه‌حل‌های ارزان قیمت سرمایه‌گذاری را فراهم کند. دیگر جنبه نیز مربوط به توسعه پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری است. این شرکت‌های اینوست‌تک موفق شده‌اند تا منافع قابل‌توجهی را از سوی سرمایه‌گذاران بخش دارایی‌های خصوصی از طریق توسعه پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری ایجاد کنند. ایده‌های تجاری و جفت و جور کردن استراتژی‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران ارشد مهم‌ترین روش‌هایی است که این پلتفرم‌ها برای تداوم استفاده کاربران بکار می‌برند.

نگاهی دقیق‌تر به داده‌های سرمایه‌گذاری‌ها نشان از آن دارد که سرمایه‌گذاران و موسسات مالی در حال سرمایه‌گذاری در اینوست‌تک‌های با سابقه هستند. سهم توافق‌هایی که برای توسعه محصولات و خدمات با اینوست‌ تک‌ها در سال 2018 با رشد 58 درصدی مواجه شد که میانگین این رقم در چهار سال پیش از آن برابر با 22 درصد بوده است. اغلب این توافق‌ها با آن دسته از اینوست‌تک‌هایی انجام شدند که سابقه حداقل پنج سال فعالیت را داشته‌اند.

بسیاری از مدیران بخش سرمایه‌گذاری همچنان به اینوست‌تک‌ها به‌عنوان یک راه موثر در توسعه توانایی‌های دیجیتال خود می‌نگرند. اغلب اینوست تک‌هایی که توسط موسسات مالی خریداری شده‌اند سن فعالیتی بیشتر از پنج سال دارند. آمارها نشان می‌دهند که خریداری اینوست‌تک‌ها اغلب با هدف دستیابی به نتایج استراتژیک انجام گرفته‌اند. برای اینوست‌تک‌ها، سه ملاحظه کلیدی برای شراکت استراتژیک درنظر گرفته می‌شوند: انتخاب شریک مناسب، تخصیص عاقلانه منابع و اطمینان از مدیریت. برای تضمین یک ادغام موفق، یک شرکت اینوست‌تک باید یک شراکت احتمالی را از جوانب استراتژیک، فرهنگی و چشم‌انداز جذب مشتری برسی کنند.

در زمانی که مدیران سرمایه‌گذاری از فناوری‌های جدید از طریق شراکت با اینوست‌تک‌ها استفاده می‌کنند، یک دهه هیجان‌انگیز نیز پیش‌روی صنعت مالی قرار دارد. این همکاری‌ها می‌تواند در نهایت نیز به نتیجه برسد و اینوست‌تک‌ها بتوانند برای مدیران سرمایه‌گذاری که رقبای آن‌ها محسوب می‌شوند کمک کنند تا به اهداف بلندمدت خود دست یابند. مدیران حوزه سرمایه‌گذاری نیز باید از راهکارهای نوآورانه حمایت کنند و آماده همکاری با رقبای غیرسنتی خود باشند چراکه در غیر این صورت با ریسک عقب ماندن از تغییر و تحولاتی که در صنعت مالی در حال رخ دادن هستند، مواجه می‌شوند.

 

منبع : deloitte

ارسال نظر