finnova
5 دقیقه

راهکارهای تجاری مبتنی بر اعتبارسنجی

نوشته ای ازمحمدرضا شریفی
14 دی 1398

دریافت رتبه اعتباری افراد و شرکت‌ها

دریافت گزارش اعتباری افراد و شرکت‌های متقاضی برای ارائه وام و یا دیگر فعالیت‌هایی که مبتنی بر توان مالی و رفتار اعتباری متقاضیان استوار است، همچون خدمات بیمه و لیزینگ، از دیرباز در کشورهای توسعه‌یافته به عنوان اولین قدم برای ایجاد شناخت استفاده شده است. در کشورمان معمولا این اعتبارسنجی از طریق سرویس‌های ناقص و کم اثر و چه بسا دستکاری شده محقق شده است.

 

دریافت رتبه اعتباری برای کنترل ریسک قرارداد

یک شرکت حمل و نقل اینترنتی و یا یک صاحب‌خانه که به ترتیب قصد استخدام نیروی جدید و یا اجاره ملک خود را دارند، از طریق دریافت رتبه اعتباری متقاضیان می‌توانند، درباره رفتار اعتباری آنها آگاه شده و بخشی از روند شناخت مورد نیاز برای اخذ تصمیم را از این طریق محقق سازند. از این قابلیت در بسیاری از تعاملات روزمره می‌توان، برای کاهش ریسک فعالیت مدنظر سود برد.

 

دریافت گزارش اعتبارسنجی برای محاسبه ریسک سرمایه‌گذاری و شراکت

دریافت گزارش اعتبارسنجی شرکت‌های دیگر، اعضای هیئت‌مدیره و یا دیگر افراد شاخص می‌تواند تاثیر بسزایی در تصمیم‌گیری صندوق‌های سرمایه‌گذاری، و حتی دیگر شرکت‌هایی که در آستانه آغاز یک همکاری جدید هستند داشته باشد. در این ساختار اطلاع از توان شرکای احتمالی در پیشبرد اهداف شرکت مورد شراکت، می‌تواند از بسیاری از اختلافات و ناهماهنگی‌های آتی جلوگیری نماید.

 

دریافت اطلاعات مشتریان خرید اعتباری/اقساطی

در این ساختار، شرکت‌های فروش اقساطی کالا برای افراد دارای رتبه اعتباری مشخص، امکان فروش قسطی محصولات را با شرایطی مطلوب فراهم می‌سازند. بر این اساس، مشتریان معتبر می‌توانند هدف شرکت‌های مختلفی از جمله فروش اقساطی خودرو، لوازم خانگی و حتی خدماتی همچون تورهای گردشگری باشند.

 

اعتبارسنجی برای چه شرکت‌ها و سازمان‌هایی حائز اهمیت است؟

  • بانک‌ها
  • صندوق‌های قرض الحسنه
  • شرکت‌های بیمه و کارگزاری
  • شرکت‌های سرمایه‌گذاری
  • شرکت‌های فروش اقساطی-اعتباری محصولات
  • شرکت‌های ارائه خدمات اجتماعی

 

منبع: آیس

ارسال نظر