finnova
5 دقیقه

تاثیرات فینتک در صنعت مشاوره مالی

نوشته ای ازمجتبی سرانجام پور
11 تیر 1399

صنعت فینتک در یک دهه گذشته موجب تغییرات چشمگیری در صنعت مالی شده است و طی سال‌های اخیر صحبت‌هایی نیز در مورد اینکه چگونه این صنعت نوپا و استارت‌آپی باعث اختلال در صنعت مالی جهان شده است وجود دارد. اما آنچنان که چارلز داروین، زیست‌شناس انگلیسی و خالق نظریه تکامل‌گرایی می‌‌گوید:« این قوی‌ترین گونه‌ها و یا هوشمندترین آن‌ها نبوده‌اند که توانستند در طول سال‌ها به بقای خود در طبیعت ادامه دهند بلکه سازگار‌ترین گونه‌ها همواره توانسته‌اند تا ضامن بقای خود باشند.»

ممکن است قوی‌ترین‌ها یا زیرک‌ترین‌ها در کوتاه مدت، پیروز شوند اما آنچنان که داروین نشان می‌دهد در طول بلند‌ مدت آن دسته‌ای که قادر نباشند خود را با تغییرات وفق دهند ممکن است در فهرست در حال انقراض قرار بگیرند. در این مقاله اثرات صنعت فینتک بر مدیریت دارایی و ثروت و اقداماتی که مشاوران مالی برای جا نماندن از رونق در بازاری که مدام در حال رشد و نمو قرار دارد نیاز دارند، بررسی می‌شوند.

برای سال‌ها صنعت مالی پیش‌بینی می‌کرد که اختلال در مدل مشاوره مالی ناشی از برداشته شدن مقررات کمیسیون‌ها در دهه 70 باشد که موجب پیدایش دلال‌ها شد. در دهه‌های 80 و 90 میلادی نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری ظهور یافتند که داد و ستد سهام در آن‌ها بدون حق کمیسیون انجام می‌شد و در نهایت اینترنت، تجارت آنلاین را به ارمغان آورد. در دهه اول 2000 نیز مشاوره‌ها توسط هوش مصنوعی یا پلتفرم‌های آنلاین در رایانه‌ها انجام شدند تا منتقدان بیش از پیش به این نتیجه برسند که مشاورهای مالی نیز همان مسیری را خواهند رفت که آژانس‌های مسافرتی یا رانندگان تاکسی رفتند.

اما به‌رغم تمامی خدمات و نوآوری‌های فنی در صنعت مالی که می‌تواند مشاورها را زیر سوال ببرند، نقش و اهمیت آن‌ها همواره در کمک به سرمایه‌گذاران برای تعیین مسیر خود و رسیدن به اهدافشان با تقاضای بیشتری مواجه بوده است. مشاوران مالی بارها اثبات کرده‌اند که قادر هستند خود را با این تغییرات ساختاری به طور مناسبی وفق دهند. در حقیقت، مشاوران توانسته‌اند تا با ساخت‌های مدل‌های جدید و با استفاده از امتیازات فناوری و کمیسیون‌ها، به این تغییرات پاسخ دهند.

درحالی که برخی از مطالعات نشان می‌دهند که تعداد مشاوران مالی در طی پنج سال آتی ممکن است ثابت یا با رشد اندکی مواجه باشد، اما رشد میزان دارایی‌هایی که توسط این افراد مدیریت می‌شوند نشان می‌دهند که صنعت مشاوره مالی همچنان زنده و شکوفا است. در مطالعه‌ای که تحت عنوان «مطالعه معیار برای مشاور سرمایه‌گذاری» انجام گرفت، مشخص شد که مدیریت دارایی‌ها طی پنج سال همچنان رشد یافته است به طوری که از سال 2014 تا 2018 به طور متوسط با رشد 4/7 درصدی روبه بوده است.

با این حال مشاوران همچنان باید نسبت به تغییراتی که در صنعت مالی رخ می‌دهند هوشیار باشند و درک کنند که این تغییرات چطور یکبار دیگر می‌تواند آن‌ها را وادار سازد تا توانایی خود برای تطبیق و پیشرفت را نشان دهند. هر ساله، موفقیت‌ها در صنعت فینتک افزایش می‌یابد. در سال 2017، سرمایه‌گذاری در صنعت فناوری مالی با رشد 18 درصدی به رکورد باورنکردنی 4/27 میلیارد دلاری رسید. موسسه اکسنچر همچنین در گزارش خود عنوان می‌کند که از سال 2010 تاکنون حدود 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جذب فینتک شده است. افزایش تقاضا برای صنعت فینتک ممکن است به پیدایش مشاوره‌های رباتیک باشد. بنابر گزارش «استاتیستا» ؛ دارایی‌های تحت مدیریت سرمایه‌گذاری در سراسر جهان که توسط مشاوره‌های رباتیک قرار دارند، در سال 2020 به 1/1 تریلیون دلار رسید و انتظار می‌رود که این میزان با رشد سالانه 6/25 درصدی تداوم داشته باشد.

از نظر یک مشاور مالی خبره، نوآوری‌های سریع و مداوم در فناوری هیجان‌انگیز هستند. برای مشاوران، نوآوری‌های بیشتر  در مورد گستره فعالیت و برداشتن موانع در گفت و گو با مشتریان هستند. بسیاری از پیشرفت‌های اخیر از ارتباط مستقیم بین مشاوران و مشتریان حمایت می‌کنند. سرمایه‌گذرانی که دارایی بالایی دارند و مشتریان جذابی برای مشاور‌های مالی رسمی محسوب می‌شوند در دریافت مشاورهای دیجیتال مالی و منتفع شدن از آن‌ها علاقمند هستند.

براساس گزارش شرکت مکنزی از ژوئن 2015 به بعد، 40 تا 45 درصد از مشتریان درجه یک آن‌ها به سوی استفاده از شرکت‌های مشاوره دیجیتال حرکت کرده‌اند. به‌علاوه، 72 درصد از سرمایه‌گذارانی که کمتر از 40 سال سن داشته‌اند، تمایل خود را برای کار با مشاوره مالی مجازی اعلام کرده بودند.

اما فینتک برای سرمایه‌گذاران به چه معناست؟ ابتدا اینکه، مشخص است که سرمایه‌گذاران انتظار استفاده از ابزار دیجیتال به‌عنوان بخشی از ابزار ارتباطی خود با مشاوران را دارند. آن‌ها علاقمند به همکاری آنلاین و استفاده از ابزارهای دیجیتال به‌عنوان بخشی از زندگی خود هستند، بنابراین چرا نباید آن‌ها از همین ابزار در زمینه مدیریت دارایی‌های خود نیز استفاده کنند؟ با وجود شرکت‌های مالی نوآوری نظیر Betterment و دیگر شرکت‌هایی که در رسانه‌ها تبلیغات دارند، سرمایه‌گذاران در معرض استفاده از ابزارهای مدرن، قابل درک و ساده‌ای که عملکرد آنان را نشان می‌دهند، قرار دارند.

موضوع دوم آن است که مشاوران نیاز دارند تا اطمینان دهند که با مشتریان خود به کمک روش‌های جدیدی ارتباط خواهند داشت. تمامی مشتریان زمان آن را ندارند که حضوری در دفاتر مشاوره حضور یابند. این دست از مشتریان شاغل اغلب تمایل دارند تا ارتباط با مشاوران خود مستقیم و سریع صورت بگیرد. آن‌ها همچنین می‌خواهند که هر زمان بتوانند اطلاعات خود را یا از طریق یک پورتال مشتریان و یا ابزارهای آنلاین دیگر بررسی کنند. این دسترسی ساده موجب یک شفافیت کامل برای مشتریان خواهد شد.

نکته سوم مربوط به ارزش است و به طور ویژه یعنی درک مشتریان از ارزشی است که مشاوران برای آنان فراهم می‌کنند. بسیاری از مشاوران ارزش بیشتری را نسبت به ایجاد پرتفو برای مشتریان خود به ارمغان می آورند اما با این حال مشخص نیست که آیا این مشتریان آگاه به تمامی حمایت‌های دیگری که توسط مشاوران ارائه می‌شود هستند یا خیر.

این دلایل نشان از آن دارد که چرا باید ارتباط مشاوران با مشتریان آن‌ها ارتقا و بهبود یابد، به هر حال اعتماد و ارتباط در زمینه جذب مشتریان یا دفع آنان فاکتورهای بسیار بزرگی هستند.

توصیه‌ای که به مشاوران مالی وجود دارد آن است که خود را با توسعه و پیشرفت در جهان فناوری همراه کنند تا بتوانند به مشریان خود نزدیک‌تر شوند. به هر حال اگر بتوان از فناوری به درستی استفاده کرد می‌تواند به هموار ساختن مشکلات در زمینه سرمایه‌گذاری کمک کند و حتی موجب شود تا سودآوری کسب و کارها افزایش یابد، ارزش یک شرکت را بهتر نشان دهد و ابزاری برای رشد را فراهم آورد.

منبع: Investopedia

ارسال نظر