finnova
5 دقیقه

اهمیت توازن بین نوآوری و انعطاف برای فینتک

نوشته ای ازمجتبی سرانجام پور
10 مرداد 1399

بحران کرونا بار دیگر نشان داد که تا چه اندازه توانایی تغییر در کوتاه‌ترین زمان، صف برندگان و بازندگان را در حوزه‌های خرده‌فروشی، ارتباطات، زنجیره تامین قطعات و سرویس‌های مالی از یکدیگر جدا می‌کند.  بسیاری از سرویس‌های مالی و فینتک‌ها حتی با وجود رشد سریع در یک دهه اخیر ممکن است نتوانند از این بحران جان سالم به در ببرند چراکه آن‌ها یک اساس کلیدی در کسب‌و‌کار را که برای حفظ برتری رقابتی در بلندمدت حیاتی است را فراموش کرده‌اند: انعطاف عملیاتی. در واقع، براساس مشاهدات به عمل آمده در سراسر صنایع، ضرورت ایجاد توازن بین نوآوری و انعطاف عملیاتی کاملا مشهود است.

در همین زمینه نشریه فوربز در گزارشی به بررسی اهمیت ایجاد توازن بین نوآوری و انعطاف‌پذیری عملیاتی در شرکت های فینتک پرداخت و نوشت: در نتیجه پاندمی کرونا، بسیاری از شرکت‌های فینتک که نوپا هستند و تاکنون بحران‌های مالی و اقتصادی جدی را تجربه نکرده‌اند، خود را بی‌دفاع در برابر شرایط غیرعادی در بازار و تغییر قابل‌توجه در رفتار مشتریان دیدند.  در حالی که تعدادی از سازمان های فینتک در تقلا هستند تا شناوری خود را حفظ کنند، دیگر فینتک‌ها یک فرصت منحصر به‌فرد را مقابل خود می‌بینند تا با استفاده از فناوری نوین خود در روند تجارت، نقش قهرمان را بازی کنند.

شرکت‌هایی نظیر OakNorth وFunding Circle  در بریتانیا دقیقا همین راهکار را انجام داده‌اند و در این راستا با استفاده از ماشین‌های تفسیر الگوریتم‌ها، ارزیابی‌های اعتباری ارائه می‌دهند و وام اعطا می‌کنند.

در واقع این پاندمی می‌تواند موجب تغییر ارزش فینتک شود و سازمان‌های خصوصی فینتک که هزینه‌های جاری کوچک‌تری را دارند تحریک کند تا منافع قابل ملاحظه‌ای را نسبت به فینتک‌های با هزینه بالا، از سوی سرمایه‌گذاران جذب کنند. این در حالی است که براساس شاخص اس اند پی 500 ، شرکت‌های دولتی فینتک اکنون با کاهش 7 درصدی در عملکرد خود مواجه شده‌اند. انعطاف مدل‌های کسب و کار و توانایی آن‌ها برای تطبیق هزینه‌ها تعیین می‌کند که کدام فینتک قادر است از این بحران سالم بیرون آید.

طرح دولت فدرال آمریکا برای کمک‌های مالی به کسب‌و‌کارهای کوچک در واقع موجب رشد تقاضاها شد که بانک‌ها برای مدیریت آن آمادگی نداشتند. نرخ بهره به یکی از کم‌ترین‌های خود در تاریخ رسید، وام‌دهندگان خرید مسکن نیز با رشد 12 درصدی تقاضا روبه رو شدند و درخواست برای راه‌اندازی مجدد با رشد 479 درصدی مواجه شد. پلتفرم‌های فینتک نیز به دلیل همین افزایش تقاضا‌ها با مسائلی روبه رو شدند.

پیش از پاندمی، بسیاری از کسب‌و‌کارها و مصرف‌کنندگان از شرایط رضایت داشتند. بسیاری از ایده‌هایی نظیر سرویس تحویل خواربار، پرداخت‌های دیجیتال تاکسی‌های آنلاین اشتراکی که پیش از این با عدم استقبال مواجه شده بودند، در مدت اخیر با افزایش استفاده مواجه شدند. در ماه مارس، تراکنش‌های حوزه تجارت الکترونیک با رشد 23 درصدی روبه‌رو شد، در حالی که پلتفرم تحویل خواربار Instacard و Shopt شاهد رشد صد درصدی دانلود برنامه‌های کاربری خود به طور روزانه بودند. در همین ماه نیز ارزش استفاده از کیف پول الکترونیکی نیز در آمریکا از یک میلیارد دلار عبور کرد.

شان هیلی، از شرکت Wirecard پیش‌بینی می‌کند که صنایع پرداخت و تجارت شاهد افزایش منافع خود در استفاده از راهکارهای ابتکارانه حتی پس از فروکش کردن بحران کرونا خواهند بود.

42 درصد از مصرف‌کنندگان آمریکایی می‌گویند که آن‌ها از سرویس بانکداری گوشی همراه بیشتر از گذشته استفاده می‌کنند و 12 درصد از مشتریان بانکی از زمان آغاز بحران کرونا، برای نخستین بار از این سرویس‌ها استفاده کرده‌اند.

بنابراین، پرداخت‌های دیجیتال رشد قابل توجهی داشته‌اند و 30 درصد از مصرف‌کنندگان این سرویس برای نخستین بار در ماه‌های اخیر از این راهکار استفاده کرده‌اند و 70 درصد نیز می‌گویند که پس از پایان این بحران نیز همچنان از این سرویس‌ استفاده می‌کنند.

شرکت‌هایی که توانسته‌اند به‌رغم وجود کرونا نیز عملکرد مناسبی از خود نشان دهند قادر بوده‌اند تا به سرعت از تجربه‌های دیجیتال حمایت کنند.

Toast یک سیستم مدیریت رستوران زنجیره‌ای است که به ملاقات‌های حضوری وابسته بود و وادار شد تا در ماه آوریل نیمی از کارکنان خود را تعدیل کند. در برابر شرکت‌هایی نظیر Square حضور دارند که قادر بود به سرعت خود را با شرایط تطبیق دهد و یک امکان را به سرویس خود افزود تا بتوانند گزینه ای برای سوار کردن یا رساندن مشتری‌های خود نیز فراهم کند.

از سوی دیگر، بحران کرونا نیاز وام دهندگان برای بهبود روند تصدیق ریسک و طبقه‌بندی مدارک متقاضیان را در شرایط لرزان اقتصادی، بیش از پیش مهم جلوه می‌دهد. در همین راستا دو شرکت Ocrolus و Brace همکاری را کلید زدند تا نرم‌افزاری را برای طبقه بندی مدارک متقاضیان و ثبت مشخصات بسازند. بسیاری از شرکت های دیگر نیز که کار آن‌ها تا حد زیادی به مدارک مربوط بوده است دست به کار شده‌اند تا هرچه سریعتر به جای نیاز به کار با مدارک کاغذی، امکان دریافت نسخه الکترونیکی مدارک را فراهم آورند. تغییرات موقتی که برای تمدید پرداخت و شکیبایی در بازپرداخت وام‌ها ایجاد شده‌اند موجب ناپایداری‌های بلندمدت خواهند شد که بیش از پیش، اعتبار و کارآیی ریسک‌سنجی‌های سنتی را کاهش خواهد داد. با این حال بررسی شرایط مالی متقاضی وام،‌نیازمند منابع دیگری از اطلاعات است تا بتواند ارزیابی بهتری را در اختیار وام‌دهنده قرار دهد. در بلندمدت استفاده از جایگزین‌های اطلاعاتی نظیر پرداخت اجاره‌بهای مسکن یا قبض‌های آب و برق ممکن است به روش‌های جدید در سرویس‌های مالی جهان شود.

براساس مشاهدات به عمل آمده در سراسر صنایع، ضرورت ایجاد توازن بین نوآوری و انعطاف عملیاتی کاملا مشهود است. سازمان‌ها  توانایی اصلاح و تطبیق سریع در شرایط دستخوش تغییر کسب و کار دارند و باید در همین راستا بر سه عامل کلیدی مردم ، روند و سیستم متمرکز باشند.

صنعت فینتک تا پیش از کرونا سوار بر شرایط اقتصادی مطلوب بوده است. مدیران تجاری که بتوانند انعطاف عملیاتی را در شرکت‌های خود اجرایی کنند هم در شرایط کنونی و هم پس از این بحران در وضعیت بسیار بهتری نسبت به رقبای خود خواهند بود. درس مهمی که سازمان های مختلف فینتک در این اکوسیستم سرویس مالی از کرونا آموختند که البته به نوآوری‌های جدیدتر نیز منجر می‌شود، ایجاد توازن میان نوآوری و انعطاف عملیاتی در این شرکت‌ها است تا بتوانند خود را در برابر هرگونه طوفانی در آینده مقاوم کنند.

 

منبع : Forbes

ارسال نظر